19. března 2023 06:00

Gigantický dinosaurus přepsal rekordy. Jeho krk byl monstrózní, do hrudi by se vešlo auto

Délka krku nově zanalyzované fosilie prehistorického sauropoda je z té kategorie, jejíž velikost si člověk pomalu nedokáže živě představit. A to ani nemluvíme o ostatních rozměrech – do hrudního koše takového zvířete byste klidně nacpali automobil.

Zajímavé je, že i když jsou sauropodi známí svou gigantickou velikostí, pořád se posouváme v poznání toho, do jakých rozměrů můžou dorůst. To, že se z dinosaura objeveného už v roce 1987 vyklube rekordman, například dosud nemohl nikdo vědět.

Přečtěte si také: Na zahradě našli gigantické kosti. Patří největšímu dinosaurovi v Evropě

Ne že by si odborníci 162 milionů let starých fragmentů kostí, žeber a obratlů nalezených v severozápadní Číně dosud necenili, jednalo se ale skutečně jen o pár kousků. Představu o tom, jak velké bylo zvíře, jehož ostatky našli, si proto mohli udělat až teď díky podrobnému srovnání s menší, ale kompletnější kostrou jeho blízkého příbuzného.

Rekordman

Mamenchisaurus sinocanadorum, což je druh, k němuž dinosauří rekordman patří, zatím není tak prozkoumaný, aby se s jistotou dalo říct, že před sebou máme typického jedince. Podle odborníků se tak klidně může za pár let objevit i nějaký větší – a to by tedy bylo co říct, protože rozměry exempláře jsou ohromující.

Krk tohoto konkrétního dinosaura totiž podle všeho měřil 15 metrů. Mozek se téměř vzpouzí si něco takového představit v reálném světě. Tak pro srovnání. Abyste tuhle délku dorovnali, museli byste za běžný autobus ještě zaparkovat osobní automobil. A to se bavíme skutečně jen o krku! Vědci odhadují, že zvíře dosáhlo celkové délky okolo 50 metrů a vážilo k 70 tunám.

Sauropodi

Skupina býložravých dinosaurů, které se říká sauropodi, byla skutečně pozoruhodná. Dlouhatánský krk, na kterém seděla v poměru k tělu úplně miniaturní hlava, vyvažoval mohutný a dlouhý ocas. Gigantická těla stála na čtyřech nohách s nášlapnými polštářky.

Mohlo by vás zajímat: Asteroid Chicxulub vyhubil 75 procent života na Zemi. Jak probíhalo 200 dní genocidy?

Všechno v sauropodích tělech bylo perfektně uzpůsobené jejich strašlivé váze čítající desítky tun – kosti měli lehké a plné dutin podobně jako jejich dnešní potomci  ptáci.

A dlouhý krk byl pro jejich styl života klíčový. Nedokázali ho sice zřejmě zvednout úplně do výšky, jako třeba žirafy, ale díky němu šetřili nezbytnou energii – při pastvě jim stačilo dlouho stát na místě. I tak dosáhli na obrovské množství potravy.

Zdroj: Journal of Systematic Paleontology