8. ledna 2022 07:00

Unikátně zachovalé dinosauří embryo leželo 10 let v laboratoři. Prohlédněte si krásného oviraptorosaura

Tým britských a čínských vědců zaznamenal jeden z nejzásadnějších objevů posledních let. Dokonale zachovalé embryo se totiž nedaří získat každý den.

Paleontologové z University of Birmingham učinili extrémně vzácný objev. Ve zkamenělém, 72 milionů let starém vejci objevili dinosauří embryo v nebývale zachovalém stavu. Vejce bylo nalezeno už v roce 2010 poblíž čínského města Kan-čou v provincii Ťiang-si, ale bylo na deset let uloženo do archivu bez dalšího zkoumání. Tým čínských a britských vědců se k němu dostal až ve chvíli, kdy jej bylo nutné přesunout kvůli rekonstrukci části přírodovědného muzea ve městě Sia-men, v jehož depozitáři vejce na popisovaný objev čekalo.

Dokonale zachované embryo

Podle paleontologů patří embryo bezzubému druhu zobákovitého teropoda známého také jako oviraptorosaurus, přičemž jeho poloha odpovídá dnešním ptákům a může sloužit jako další důkaz jejich příbuzenského vztahu s dávnými dinosaury. Na základě analýzy se zdálo, že exemplář byl téměř blízko vylíhnutí, s hlavou pod tělem a zády stočenými do tupého konce vejce s nohama umístěnýma po obou stranách. Oviraptorosaurus mohl být od hlavy k ocasu dlouhý asi 27 centimetrů a vyvíjel se v přibližně 17centimetrovém vejci.

Paleontolog Steve Brusatte z Edinburské univerzity, spoluautor článku uveřejněného v odborném časopise iScience, v prohlášení uvedl, že jde o nejkrásnější fosilii, kterou kdy spatřil. „Tento malý prenatální dinosaurus vypadá stejně jako mládě ptáka stočené ve vejci, což je další důkaz, že mnoho znaků charakteristických pro dnešní ptáky se nejprve vyvinulo u jejich dinosauřích předků,“ uvádí Brusatte a naznačuje rovněž, že obdobné líhnutí probíhalo nejdříve u neptačích a následně až ptačích dinosaurů.

Výzkum pokračuje

Vědci budou vzácný exemplář ještě dál podrobněji zkoumat. Pokusí se zobrazit jeho vnitřní anatomii a odhalit některé další části, které jsou skryty za zkamenělými vrstvami. Jejich poznatky mohou být využity i při dalších studiích fosilních embryí a dinosaurů jako takových, o nichž toho patrně stále nevíme dost.