20. října 2025 15:50

Vysvětlení: Proč ve vlacích nejsou bezpečnostní pásy, když je používáme v autě i v letadle

V autech nebo letadlech jsou bezpečnostní pásy samozřejmostí, v železničních vagonech by ale paradoxně mohly situaci zhoršit. Proč? Odpověď spočívá v konstrukci, chování vlaku i v lidském faktoru.

V autě byste se bez zapnutého bezpečnostního pásu vlastně neměli ani rozjet. Poutáme do něj děti, sebe i domácí mazlíčky. Pásy ale také najdeme v letadlech, dokonce už i v autobusech… jen ve vlacích chybí. Přitom právě železniční nehody mají mnohdy naprosto katastrofální následky na životech a zdraví. Proč se tedy cestující ve vlacích nepřipoutávají?

Více škody než užitku

Nápad vybavit vlaky pásy se může zdát logický, ale bezpečnostní experti se shodují: fyzika vlakové nehody je zkrátka jiná než běžné automobilové bouračky. V autě nás pás drží u sedadla a brání nárazu do palubní desky nebo i vymrštění ven. Jenže ve vlaku se nacházejí stovky lidí. Část z nich stojí, část se pohybuje a jen část z nich sedí, a to ještě v různých směrech vůči pohybu vlaku. V okamžiku kolize by se připoutaní cestující střetli s nepřipásanými nebo stojícími spolucestujícími, jejich taškami a dalšími neukotvenými věcmi, které by se proměnily v neřízené projektily.

Simulace výzkumných týmů v Británii a Řecku ukázaly, že pro připoutané by se riziko vážného poranění krku nebo páteře dokonce zvýšilo. Protože zatímco autosedačky jsou konstrukčně navržené tak, aby unesly síly působící při nárazu, vlakové sedačky ne. Aby pásy fungovaly, museli by konstruktéři sedadla ve vlaku značně zrobustnit a pevněji kotvit. To by se jednak pěkně prodražilo, a jednak by to dost zasáhlo do prostoru v interiéru vlaku.

Vlaky jsou bezpečné

Investice by přitom nereflektovala jednu zásadní statistiku. Evropská komise už v roce 2019 spočítala, že riziko úmrtí vlakového cestujícího v EU činí přibližně 0,09 oběti na miliardu ujetých vlakových kilometrů. To je zhruba třetina rizika pro cestující v autobusech a asi 28× nižší riziko než u řidičů a spolujezdců v autech. Jinými slovy, železnice je už teď jedním z nejbezpečnějších způsobů dopravy vůbec.

Zavedení pásů by tedy mělo minimální přínos, ale stálo by obrovské množství peněz a do vlaků by se vešlo méně cestujících. A to vše jen kvůli tomu, aby ve vlacích byly bezpečnostní pásy, které by někteří cestující ani nepoužívali – protože ruku na srdce, kolik z vás se třeba poutá v nových modelech autobusů, přestože tam bezpečnostní pásy už instalované jsou?

Zdroj: Railways Archive, Mental Floss, OurChinaHistory.com, Railway Safety

Video, které jste mohli minout: Záhadný předmět rozbil přední sklo letadla. Pilota poranil do krve, musel nouzově přistát.

Klára Ochmanová

Klára Ochmanová

redaktorka FTV Prima

Všechny články autora

Populární filmy na Prima Zoom