Hitlerova plachetnice je dnes chloubou USA. Její fascinující příběh odvyprávěl německý námořník
Když se jednoho zimního dne roku 1959 vracel Tido Holtkamp podél pobřeží Connecticutu domů, nevěřil vlastním očím. Byla tady. Zakotvená v přístavu se svými třemi stěžni a plachtami, jejichž rozložení se mu během služby v německém válečném námořnictvu nesmazatelně vrylo do paměti. Trup měla natřený v barvách americké vlajky, ale její linie byly nezaměnitelné
„To je moje loď!“ vykřikl Holtkamp a dupl prudce na brzdu. Byla to ona, německá plachetnice Horst Wessel. „Co ale u všech svatých dělá tady v Americe?“ V roce 2015 se bývalý příslušník Hitlerovy Kriegsmarine Tido Holtkamp o svůj zážitek podělil s britskou BBC. Vitální důchodce – v té době mu bylo už 87 let – se nemýlil. Hitlerova plachetnice Horst Wessel, která se plavila pod vlajkou s hákovým křížem a s nacistickou orlicí na přídi, skutečně sloužila Pobřežní stráži Spojených států jako školní loď. A pod jménem USCGC Eagle jí slouží dodnes.
Více k tématu: Německá loď jako vystřižená z Africké královny slouží doteď – a to ležela 8 let na dně jezera
Hess ji pokřtil, Hitler obdivoval
Svůj pohnutý osud trojstěžňová plachetnice Eagle začala jako školní loď Horst Wessel v roce 1936 v loděnici Blohm & Voss v Hamburku. Její 90metrový kýl byl položen 15. února jako Schiff 508 (loď 508). Hned po ní v loděnici položili kýl lodi 509 (Schiff 509), který měl ovšem na délku 251 metrů a byl určen jedné z největších bitevních lodí světa, obávanému Bismarcku.
SSS Horst Wessel byla druhou jednotkou třídy školních lodí Gorch Fock a po svém zařazení do nacistické Kriegsmarine v září 1936 se stala vlajkovou lodí tříčlenné flotily německých plachetnic – kromě obou jmenovaných se k nim v roce 1937 připojil ještě Albert Leo Schlageter.
Kmotrem Horsta Wessela nebyl nikdo jiný než velitel oddílů SA a blízký důvěrník Adolfa Hitlera Rudolf Hess. Mělo to svůj důvod – loď získala své jméno podle člena SA a agitátora nacistické strany NSDAP Horsta Wessela, kterého v roce 1930 ve věku 22 let zabili v Berlíně komunisté a který se posmrtně těšil gloriole nacistického mučedníka. Loď zaujala i jinak opatrného Adolfa Hitlera, který na její palubu vstoupil 21. srpna 1938 a hodinu se na ní plavil.
Druhá světová válka
Na začátku druhé světové války byl Horst Wessel vyřazen ze služby a sloužil ve Stralsundu jako ukotvená výcviková loď námořní sekce Hitlerjugend. V roce 1942 si ale Kriegsmarine na svou plachetnici vzpomněla a povolala ji zpět do služby. Horst Wessel dostal dva 20mm protiletadlové kanóny na můstek, další dva na příďovou palubu a k tomu dvě čtyřčata Flakvierling 38 rovněž ráže 20 mm umístěné ve středu trupu.
Takto vyzbrojen podnikl Horst Wessel od konce roku 1942 do začátku roku 1945 několik výcvikových plaveb do Baltského moře, při nichž se 150 kadetů seznamovalo se základy námořnického řemesla. V té době mezi nimi byl i vytáhlý teenager Tido Holtkamp, který stejně jako ostatní neustále sledoval oblohu a vyhlížel ruské bombardéry. „A co bychom dělali? Měli jsme nainstalované zbraně, ale k čemu by nám byly?“ svěřil se Holtkamp po letech BBC.
Mohlo by vás také zajímat: S manželem zavraždili své děti. Magda Goebbelsová ale dříve nosila Davidovu hvězdu
Horst Wessel měl ale pokaždé štěstí a zkáze unikl i při náletu amerických bombardérů na přístav. Dramatické chvíle pak zažila plachetnice v listopadu 1944, když její sesterská loď Albert Leo Schlageter během plavby na rozbouřeném moři najela nedaleko Rujány na minu. Dokud nedorazily silnější lodě, snažil se Horst Wessel poškozenou loď vléct, aby neskončila na mělčině.
Válečná kořist
V dubnu 1945 loď opustila poslední skupina kadetů a Horst Wessel vyplul s uprchlíky na palubě z Rujány do přístavu Flensburg, kde se kapitánporučík Barthold Schnibbe i s celou posádkou vzdal Britům. Ti na lodi vyvěsili svou vlajku a nařídili jí přesunout se do Bremerhavenu. Horst Wessel tady přišel o většinu vybavení a čekal na svůj další osud.
Druhou světovou válku přečkaly čtyři německé plachetnice, které se teď měly stát součástí válečných reparací. Američané, Sověti a Britové o lodě losovali, přičemž lístek se jménem Horst Wessel si z klobouku vytáhli zástupci amerického námořnictva. To ji předalo Pobřežní stráži (United States Coast Guard) jako výcvikový kutr a říšskou orlici na přídi vystřídal americký orel a nápis Eagle.
Zbývalo loď dopravit přes Atlantik. Došlo k tomu v červnu 1946 a plavba byla dramatičtější, než všichni předpokládali. Posádka, v níž byli kromě námořníků Pobřežní stráže i kapitán Schnibbe s částí svých původních lidí, musela plachetnici provést silným hurikánem. Loď živlům odolala a němečtí dobrovolníci byli vysazeni v táboře Camp Shanks poblíž New Yorku. Větrem ošlehaná Eagle pak pokračovala do svého domovského přístavu New London v Connecticutu.
SSS Horst Wessel/USCGC Eagle
délka stěžňů 40,9 metru
výtlak 1813 tun
rychlost pod plnými plachtami 35 km/h
plocha plachet 2000 m2
délka lanoví 9,6 km
Poslední plachetnice
USCGC Eagle je vlajkovou lodí Pobřežní stráže a dnes vůbec jedinou plachetnicí v amerických ozbrojených silách. Někdejší Hitlerovou školní lodí prošel od roku 1946 každý kadet, který se cvičil na důstojníka. Loď podnikla množství reprezentačních plaveb, účastnila se mnoha závodů plachetnic a její palubu navštívili prezidenti John F. Kennedy, Richard Nixon a Harry Truman.
Tido Holtkamp se coby někdejší námořní kadet nacistické Kriegsmarine do Spojených států dostal až v roce 1949 a usadil se zde. Sloužil dokonce dva roky v Korejské válce na straně Američanů, dalších 28 let pak pracoval pro IBM poblíž New Londonu. Právě ve zdejším přístavu jednoho večera v roce 1959, když se vracel s dívkou ze zábavy, zahlédl svou loď. Dokonce se mu podařilo přemluvit stráž, aby ho pustila na prohlídku. „Šel jsem na svou starou palubu, kde jsem vždycky spal, a – hádejte co – byl tam automat na Coca-Colu,“ vzpomínal Holtkamp v rozhovoru pro BBC.
Holtkamp, který o své lodi dokonce napsal a vydal knihu A Perfect Lady, tedy Dokonalá dáma, zemřel 3. srpna 2019. Plachetnice pojmenovaná původně po nacistickém hrdinovi a poté po národním symbolu Spojených států mezitím prošla kompletní rekonstrukcí od kýlu po vraní hnízdo za 28 milionů dolarů a je připravena na další desítky let služby.
ZDROJ: BBC