15. prosince 2022 14:00

Návštěvník z jiné galaxie nedá vědcům spát. Vymysleli plán, jak ho chytit

Mezi jeden z nejzajímavějších vesmírných jevů patří podivné těleso, které už od roku 1995 křižuje naši Sluneční soustavu. Odkud k nám přiletělo a co nám může říct o širším vesmíru? A co je vůbec ta největší otázka – kdy se k němu přiblížíme natolik, abychom se toho dozvěděli mnohem více?

Zvláštní těleso doutníkového tvaru bylo poprvé spatřeno 19. října 2017 dalekohledem Pan-STARR 1, jenž data z pozorování přenesl do observatoře Haleakala na havajském ostrově Maui. Původně se mělo za to, že jde o kometu, pak ale vědce zaujal pro komety neobvyklý způsob odpařování plynů a vzdálenost od Slunce. Následně bylo těleso klasifikováno jako planetka, poté se však zjistilo, že jde spíš o 400 metrů dlouhý a 35 metrů široký asteroid, který se otáčí kolem své osy.

Hon na asteroid

Trajektorie tělesa navíc naznačovala, že přiletěl z mezihvězdného prostoru, takže před vědci stanula senzační skutečnost – konečně mají v hledáčku objekt, který možná pochází z jiné galaxie. Dostal jméno Oumuamua, což v havajštině znamená Posel. Povrch Oumuamuy tvoří hlavně dusíkatý led podobně jako v případě povrchu Pluta. Příliš prostoru k jeho pozorování ale vědci neměli. Posel z jiné galaxie totiž letěl rychlostí 25,5 km/s a stále zrychloval. Svou rychlost nabral zřejmě ve chvíli, kdy se přiblížil ke Slunci a led se z něj začal rychle vypařovat. To způsobilo tzv. raketový efekt. Po 11 dnech Oumuamua úplně zmizel vědcům z dohledu.

Původ Oumuamuy zůstává záhadou, přesto se stále objevují nové studie a hypotézy. Podle studie z Číny jde o mezihvězdnou kometu, kterou roztrhala gravitace jiných těles, proto má ten nezvyklý tvar, který si můžete prohlédnout v pořadu Obnažený vesmír na Prima Zoom. Astrofyzik z Arizonské univerzity Steven Desch si myslí, že před půl miliardou let zasáhl vzdálenou planetu meteorit a z ní se odlomil tento kus.

Vědci se však dalších odpovědí nevzdávají. V lednu 2022 oznámili členové britské neziskové organizace Initiative for Interstellar Studies plán nazvaný Projekt Lyra, pojmenovaný podle souhvězdí, z něhož Oumuamua zřejmě pochází. Plán spočívá ve vyslání sondy, která by měla záhadného cestovatele dohonit a získat co nejvíce dat. To samozřejmě nebude nijak brzy. Sonda by nicméně měla získat rychlost aspoň 18 km/s, a aby jí dosáhla, musela by dvakrát obletět Zemi, pak Venuši a Jupiter. K tělesu by se následně měla dostat o 26 let později. Projekt Lyra má odstartovat v roce 2028, k Oumuamue by tedy sonda měla doletět v roce 2047.

Zdroj: Space.com