8. srpna 2023 06:00

Nejhorší železniční neštěstí v ČR způsobilo technické zvěrstvo. Tresty viníků byly přesto mírné

I po patnácti uplynulých letech jde o nejhorší železniční tragédii v historii České republiky. V troskách zdemolovaných vagonů tehdy našlo smrt šest lidí, další dva podlehli zraněním v nemocnici. A jak u soudu nakonec vyšlo najevo, celou tragédii zavinilo mnoho zanedbaných maličkostí najednou.

Na trati v novojičínském městě Studénka rekonstruovali silniční most, který za normálních okolností vede přímo přes železniční trať; teď byl ale kvůli opravě vychýlený na stranu a nadzdvihnutý. Občas se stalo, že v místě kvůli probíhajícím pracím pro vlaky platila rychlostní omezení, ale 8. srpna 2008 v 10:30 tomu tak nebylo.

Strojvůdce mezinárodního vlaku EC 108 Comenius z Krakova do Prahy proto po trati uháněl povolenou, ale i tak závratnou rychlostí 135 kilometrů za hodinu. Nečekal žádné problémy. A v tom se přímo před jeho očima rekonstruovaný, hydraulicky nadzdvižený most rozhoupal a spadl na koleje.

Děsivé následky nárazu

Reakce strojvedoucího byla naprosto ukázková a dost možná zachránila i několik životů. V několika kraťoučkých vteřinách před nárazem stihl zatáhnout za rychlobrzdu, která řítící se vlak zpomalila na 90 kilometrů v hodině, a utekl se schovat do strojovny. Strašlivý náraz tehdy přežil, v nemocnici se ale nechal slyšet, že do vlaku už nikdy nenastoupí.

Mohlo by vás zajímat: Parník z Československa zdemoloval hloupý omyl. Smrt 176 lidí dodnes není vyřešena

Náraz lokomotivu zdemoloval. Ležící most se posunul a zarazil se až o na vedlejší koleji odstavené nákladní vagony. Už tak poničenou lokomotivu vzniklé síly vymrštily přímo na mostní konstrukci. Vagony za lokomotivou vykolejily a náraz je odhodil na odstavený nákladní vlak. Cestující, kteří měli tu smůlu, že seděli v prvních vagonech, se rázem ocitli v rozervaných troskách plných skla.

8 mrtvých a 90 zraněných

Na místě tehdy zemřelo šest lidí a další dva podlehli zraněním v nemocnicích; mezi oběťmi byli muži i ženy z Česka, Polska a Ukrajiny. Z trosek hasiči a záchranáři vytáhli na 90 dalších zraněných, z toho minimálně v 10 případech šlo o poranění velice těžká. Záchranným složkám se z tehdejšího zásahu nedá vytknout ani to nejmenší. Na místě zasahovalo 151 hasičů, 64 zdravotníků, psovodi, téměř 5 desítek sanitek a dva vrtulníky, a jejich práce byla tak koordinovaná, že do hodiny a 15 minut od okamžiku nehody už byli všichni cestující z trosek venku a v péči lékařů.

Neštěstí komentovala i kapela Iron Maiden, která toho večera koncertovala v Praze a na jejíž vystoupení mířilo hned několik cestujících havarovaného vlaku. Koncert dedikovala právě účastníkům neštěstí.

Přečtěte si také: Nejhorší nehoda vysokorychlostního vlaku zabila 100 lidí za 3,5 vteřiny. K obětem se nešlo prořezat

Odklidit trosky a zprovoznit alespoň částečně trať se povedlo do půlnoci. To už na případu pracoval tým kriminalistů. Brzy si přišli pro první zatčené a nakonec před soudem stanulo celkem 10 obviněných ze stavební firmy Dopravní stavby Ostrava a generálního dodavatele rekonstrukce, firmy Bögl a Krýsl.

Viníci odešli s podmínkou

Soud se táhl dlouhá léta a definitivní rozhodnutí, že pět lidí odejde s podmínkou, padlo v roce 2022. To, co u přelíčení zaznívalo, bylo občas šokující. Zjistilo se neuvěřitelné množství zanedbaných drobností, včetně četných porušení bezpečnosti práce a předpisů při přípravě a provádění stavby. Jeden ze soudních znalců dokonce označil probíhající rekonstrukci mostu za „technické zvěrstvo“. Našli se svědci, podle kterých dělníci na stavbě popíjeli alkohol a zanedbávali základní bezpečnostní opatření. Odborníci se nakonec víceméně shodli na tom, že k pádu mostu přispěla obrovská řada zanedbaných drobností.

Protahování soudu je jedním z důvodů, proč nakonec tresty pro zaměstnance stavebních firem byly jen mírné.

Zdroj: Policie.cz, Hzscr.cz, Pozary.cz, CNN Prima News

Klára Ochmanová

redaktorka FTV Prima

Všechny články autora

Populární filmy na Prima Zoom