Ujetý vagon v Bylnici zabíjel obzvlášť krutým způsobem. Srážka vlaků tvrdě zasáhla i svědky
Za střet osobního vlaku s nákladním vagonem plným těžkých klád mohla v roce 1957 nezodpovědnost a neopatrnost zaměstnanců železnice.
Je neděle 28. dubna 1957, osmnáct minut před čtvrtou ranní. Noční ticho v Bylnici na Zlínsku najednou pročísne příšerná rána. S leknutím se v okolních domech probudí hned několik lidí a přiskočí k oknu. I přesto, že je svítání zatím v nedohlednu, na viaduktu na trati mezi Brumovem a Bylnicí jasně rozliší motorový vlak se sešrotovaným předkem, probodnutý těžkými kulatinami a naražený na nákladní vagon, který je převážel. Studeným jarním vzduchem se nese křik a pláč. Bylničtí obětem neštěstí hned vyrazili na pomoc, to, co na místě tragédie viděli, ale některé z nich poznamenalo na celý život.
Nedostatečná zarážka
Příčinou jednoho z nejhorších železničních neštěstí na našem území v historii je bohužel jen a pouze lidská nedbalost. Pracovníci na železniční stanici v Brumově totiž těžký nákladní vagon naložený objemnými dřevěnými kládami přesouvali z páté na třetí kolej a místo běžné zarážky použili na sešikmené trati jen kus dřeva. Ve chvíli, kdy po vedlejší koleji projela mohutná parní lokomotiva, a zem se proto roztřásla, se vagon najednou rozpohyboval. Dřevěná zarážka pod jeho váhou praskla… a pak už neexistoval způsob, jak kolos na jeho postupu tratí se sklonem místy až okolo 15 promile zarazit. Ne, že by se zaměstnanci železnice nesnažili. Jakmile si všimli, že se dal do pohybu, házeli mu pod kola klády i kamení. Nestačilo to.
Srážka vlaků v Bylnici v roce 1957, neštěstí si vyžádalo 10 mrtvých, archiv Evy Hercegové.
Posted by Valašsko na starých fotografiích on Monday, January 18, 2016
Výpravčí okamžitě telefonoval do Bylnice, kde – jak věděl – se zrovna chystal na cestu po téže koleji pravidelný osobní motorový vlak. V té chvíli ale bylo už pozdě. Bylnický výpravčí, který telefon zvedl, osobák vezoucí dvacet lidí mířících do práce či domů ze zábavy jen o pár vteřin dříve odmávl na cestu. Motorák se ještě pokusili na kole dohonit a zastavit, minuli jej ale o několik okamžiků, staniční dělník nestihl na násep vyšplhat včas. A stejně by asi ničemu nepomohl, protože jen pár vteřin poté se vlak s vagonem přímo na viaduktu srazil.
Následky a tresty
Obrázek, který se naskytl lidem přibíhajícím na pomoc, se věrně vylíčit nedá. Předek osobního vlaku, kde seděli většinou mladí lidé vracející se z jedné z místních zábav, těžký vagon úplně zdemoloval. Těžké klády se nárazem uvolnily a prorazily stěny motoráku. V jeho jediném voze leželi na zemi zranění i mrtví lidé, po podlaze se rozlévala krev a zranění, kteří byli při vědomí, naříkali a plakali bolestí. Na místě zemřelo 10 lidí včetně strojvedoucího a 4 lidé se těžce zranili. Někteří si odnesli celoživotní následky, ať už zdravotní, anebo psychické. A netýká se to jen cestujících. Hrozný zážitek způsobil trauma i některým z těch, kteří pomáhali zraněné vyprošťovat. U soudu ale za neštěstí padly jen čtyři nepodmíněné tresty odnětí svobody na 2, 3, 6 a 18 měsíců.
Zdroj: Dokumentární seriál Osudové okamžiky