31. července 2023 19:05

Letadlo mrtvých duší mířilo do Prahy. Stíhačky jen přihlížely tragédii 121 lidí

Letecké katastrofy: Nové důkazy II (9) - kyslík

Pravidelný let Helios Airways 522 směřoval 14. srpna 2005 z Larnaky přes Athény do Prahy. Už na začátku dne, krátce po půlnoci, kdy Boeing 737-300 přiletěl do Larnaky z Londýna, nahlásila posádka letounu problém se zadními servisními dveřmi, na kterých se zevnitř objevila námraza. Pozemní technici provedli úspěšnou revizi a letadlo mohlo klidně letět. Nikdo si v té chvíli neuvědomil, že jeden z techniků udělal zásadní chybu, která bude o několik hodin později stát všechny na palubě život.

Během kontroly bylo potřeba provést přetlakovou zkoušku kabiny, ideálně bez nastartování motoru letadla. Aby se to povedlo, přepnul technik ovladač přetlakového systému do polohy MANUAL. Jakmile bylo vše hotovo, letadlo bylo připraveno k letu a v 09:07 místního času skutečně odstartovalo. Třebaže k tomu bylo několik příležitostí, nikdo z posádky si nevšiml, že řečený technik zapomněl přepnout ovladač přetlakového systému zpět na polohu AUTO.

Smrtící nedbalost

Jak tlak v kabině během stoupání klesal, rozeznělo se několik varovných signálů, které ale posádka přisoudila zcela jiným příčinám. Měla za to, že se rozezněl alarm vzletové konfigurace, jenž má upozorňovat na to, že letadlo není připraveno ke vzletu, navíc by měl zaznít jen na zemi. Když varovných signálů přibývalo, rozhodl se kapitán kontaktovat operační středisko Helios Airways, aby nahlásil aktivaci alarmu vzletové konfigurace a poruchu chlazení avioniky. Technik, jenž s kapitánem hovořil, měl tušení, že problém bude v přetlakování kabiny, proto se jej napřímo zeptal: „Můžete mi potvrdit, že je přetlakový panel nastaven do hodnoty AUTO?“

Kapitán ale otázku ignoroval a místo toho se zeptal, kde najde pojistky chladicího systému. To byla poslední rádiová komunikace, jíž se letadlo účastnilo. Letadlo stoupalo do 10 000 metrů a nikosijské středisko řízení letového provozu se devatenáctkrát pokusilo s letadlem spojit. Aniž by letadlo provedlo rádiový kontakt, vstoupilo v 10:40 do vzdušného prostoru Athénského mezinárodního letiště, kde zůstalo dalších 70 minut pod kontrolou autopilota.

Poslední marný pokus

K letadlu vyrazily dvě stíhačky F-16 ze 111. hotovostní letky Řeckého vojenského letectva, aby se na letadlo podívaly zblízka. Pohled na letadlo piloty stíhaček vůbec nepotěšil. Cestující na stíhačky vůbec nereagovali, jako kdyby spali. Navíc nad nimi visely kyslíkové masky. Pohled do kokpitu byl ale mnohem hrůznější. Na svém sedadle byl evidentně v bezvědomí první důstojník, po kapitánovi nebylo ani vidu. Letadlo tak působilo jako letoun duchů. Brzy bylo jasné, co se stalo. Ztráta tlaku v kabině způsobila hromadnou hypoxii. Kvůli nízkému tlaku chyběl cestujícím i posádce kyslík, a tak se všichni na palubě ocitli v bezvědomí a letadlo prakticky nikdo nepilotuje.

Čtěte také: Lidé padali na louku jako pytle. Byl to šok, vzpomíná hasič na havárii jugoslávského letu

Jeden člověk na palubě ale v bezvědomí nebyl. Steward Andreas Prodromou se ve chvíli, kdy všichni začali ztrácet vědomí, zřejmě zmocnil přenosného kyslíku, jenž byl na palubě. Měl licenci na obchodní lety a v kritické chvíli se tedy rozhodl pokusit se letadlo zachránit. Došel tedy v 11:49 do pilotní kabiny a usedl na místo kapitána. Zatímco se snažil získat letadlo pod kontrolu, volal do vysílačky o pomoc. Prodromou ale neměl nejmenší šanci. Nejen proto, že nebyl kvalifikovaný na pilotování letadla Boeing 737, nebo že neměl nejen dost zkušeností, neměl ani dost času.

Levému motoru letadla navíc tou dobou došlo palivo, a tak se stroj začal stáčet doleva a klesat. Po dalších deseti minutách došlo palivo i v pravém motoru, a Boeing 737-300 na pravidelném letu Helios Airways 522 se ve 12:04 místního času zřítil nedaleko vesnice Gammatiko u řeckého Marathónu. Zahynulo všech 115 cestujících a 6 členů posádky. Následná pitva potvrdila, že během pádu letadla byli všichni na palubě naživu.

Zdroje: Simple Flying / The Guardian

Filip Šula

Redaktor FTV Prima, Prima ZOOM

Všechny články autora