Nejhorší nehoda vysokorychlostního vlaku zabila 100 lidí za 3,5 vteřiny. K obětem se nešlo prořezat
Na začátku června roku 1998 se téměř 300 cestujících řítilo po německé železnici vstříc vážným zraněním a smrti. Za vše mohlo jediné kolo vagónu.
Ve vysokorychlostním vlaku InterCityExpress 884 Wilhelm Conrad Röntgen jelo 3. června 1998 téměř 300 cestujících, kteří netušili, že je na železniční trati z Hannoveru do Hamburgu čeká nejhorší nehoda tohoto typu vlaku na světě. Za vše mohla drobná únavová trhlina v ocelové obruči kola na třetí nápravě prvního vagónu. Obruč praskla, narovnala se jako kopí a prorazila si cestu podlahou skrz ruční opěrku jednoho z cestujících.
Čtěte více: Největší nehoda v historii Česka: K bouračce 231 aut stačilo pár minut, odsouzen byl jediný člověk
Za brzdu nikdo nezatáhl
Jak popisuje i dokumentární seriál Katastrofa na spadnutí na Prima ZOOM, překvapený pasažér kupodivu nezatáhl za bezpečnostní brzdu, čímž by vlak okamžitě zastavil a podle pozdějších vyšetřování nehodě s největší pravděpodobností i zabránil, ale vydal se za průvodčím. Ani průvodčí nereagoval na situaci hbitě pomocí brzdy, ale vydal se místo prozkoumat. Ani jeden už ale zpátky k inkriminované sedačce nedošli. Spodní konec obruče se totiž zachytil za výhybku pod vlakem a způsobil vykolejení, po kterém následovalo vzpřímení vagónů, které se doslova naskládaly jeden přes druhý. Třetí vůz však zároveň narazil do dvousettunového silničního mostu a strhl ho.
Aby byla situace ještě absurdnější, strojvedoucí si ztráty vozů vůbec nevšiml a následný efekt samočinné brzdy a pohaslé kontrolky si vysvětloval jako pouhou poruchu elektroniky. Když ho výpravčí informoval o tom, že stanicí v Eschede projel sám, strojvedoucí se zhroutil. V čase nehody jel vlak rychlostí 200 km/h a celá katastrofa trvala pouhých 3,5 vteřiny. Během nich zahynulo 101 osob, které seděly v zadních vagónech. Pasažéři na začátku vlaku měli větší štěstí a kromě zesnulých bylo evidováno i 88 vážně zraněných a 106 zcela nezraněných jedinců.
Nejhorší havárie vlaku v Německu
Provozovatel vlaku Deutsche Bahn AG byl silně kritizován za to, že za zemřelé nabízel jako odškodnění pouhých 30 000 marek. Nakonec došlo k vyplacení 25 milionů eur. Po odhalení vadné konstrukce kol došlo k jejich výměně za monobloková a kontrolou prošly rovněž všechny výhybky nacházející se v blízkosti možných překážek. Ve vlacích stejného typu rovněž došlo k výměně oken, neboť původní tlakuvzdorná výplň nepraskala, což v kombinaci s hliníkovým rámem komplikovalo záchranářské práce, během nichž se nešlo k obětem nehody prořezat. Dodnes je tragédie v Eschede považována za nejhorší vlakovou katastrofu v dějinách Německa.
Zdroj: National Library of Medicine