Srážka tří stíhaček a vrtulníku zabila 70 lidí. Podívejte se na ohnivé peklo vzniklé za 7 vteřin
Katastrofa na spadnutí II (1) – Pád u Ramstein
Letecké dny často představují vzrušující událost. Stejně jako výkonnost strojů diváky fascinuje i umění pilotů, kteří se svými letouny předvádějí dechberoucí kousky. Podobná přehlídka probíhala 28. srpna 1988 na americké letecké základně Ramstein v Německu. Zdánlivě propracovaná choreografie ale vyústila v tragédii.
Jedním z klíčových vystoupení dne měla být akce italské akrobatické skupiny Frecce Tricolori, která si připravila formaci s názvem Probodnuté srdce. Letadla Aermacchi MB-330 PAN upravená pro akrobacii se rozdělila do dvou skupin, kdy každá představovala polovinu srdce. V závěru sestavy měly letět k sobě a srdce spojit. Následně měl vzniknuvším srdcem proletět letoun Pony 10, jenž by dýmem vytvořil šíp, který srdce protíná.
Tragédie na základně Ramstein Zdroj: ČTK / Profimedia.cz
Katastrofa trvala sedm sekund Zdroj: ČTK / Profimedia.cz
Z leteckého dne si 346 návštěvníků odneslo závažné popáleniny Zdroj: ČTK / Profimedia.cz
Neštěstí rozšiřovala nepřipravenost záchranářů Zdroj: ČTK / Profimedia.cz
Tragédie stála život 70 lidí Zdroj: ČTK / Profimedia.cz
Hrůza sedmi sekund
Letoun ztělesňující šíp pilotoval osmatřicetiletý Ivo Nutarelli, ten ale udělal zásadní chybu, když letěl pouhých 45 metrů nad zemí a navíc příliš rychle. Jeho stroj se srazil s letadlem Pony 1 Maria Naldiniho, který vedl skupinu pěti letadel, tedy levou půlku srdce.
Naldini následně narazil do letadla Pony 2, které řídil Giorgio Alessio, a neovladatelně pokračoval dál, než se srazil se záchranářským vrtulníkem UH-60 Black Hawk. Pilot vrtulníku Kim Strader utrpěl vážná zranění, jimž podlehl 17. září. Naldini se katapultoval, dopadl ale na dráhu dříve, než se mu otevřel padák. Alessiovo letadlo se zřítilo vedle dráhy a explodovalo. Alessio byl na místě mrtev.
Nutarelliho stroj s odlomenou přední částí narazil do země před diváky a explodoval. Přitom se odrazil k divákům, strhl ostnatý drát, překotil se na evakuační cestu a narazil do zaparkované zmrzlinářské dodávky. Celá pohroma se udála za sedm sekund.
Ztraceni v chaosu
Na místě se rázem ocitlo dvacet sanitek a osm vrtulníků, ale na místě byl chaos. Ten umocňovala především skutečnost, že americké a německé týmy, které na místě zasahovaly, měly rozdílné postupy i vybavení. Němečtí záchranáři ošetřovali zraněné na místě, zatímco Američané rovnou evakuovali. Díky tomu zůstala například desetiletá dívka s popáleninami na 60 % těla neošetřena. Díky množství raněných navíc záchranáři nestíhali ošetřovat všechny.
Dalším problémem byl materiál. V roce 1988 ještě lékařské nástroje nebyly standardizované, a tak Němci i Američané používali jehly a hadičky s rozdílnými průměry, takže nebyly zaměnitelné. Záchranáři navíc nebyli na takovou situaci připravení, takže museli dost improvizovat. Na místě zasahovali příslušníci Červeného kříže, z 97 dobrovolníků jich bylo ale vyškolených jen pár. Navíc na místě nebyly patřičně vybavené sanitky. Protože příjezdové cesty byly ucpány zaparkovanými auty, nemohly se do areálu dostat žádné sanitky zvenčí. První se na místo dostala až po palčivých 40 minutách.
Letecký den v Ramstein navštívilo 300 000. Po tragické události bylo 346 návštěvníků zraněných a 70 mrtvých. Tehdejší ministr obrany Rupert Scholz usiloval o to, aby se podobné akce zakázaly, nakonec k tomu ale nedošlo. Letecké dny jsou užitečné pro prezentaci letectev NATO, náročná cvičení navíc zvyšují kvalitu pilotů. Skupina Frecce Tricolori stále patří k nejlepším akrobatickým skupinám na světě.
Zdroj: History.com