Zájezd do Chorvatska skončil smrtí 16 lidí. Nehoda autobusu stále nemá jasnou příčinu
Co se stalo na dálnici u města Gospić? Tragická nehoda autobusu stála život 16 lidí a dodnes není jasné, co bylo hlavní příčinou.
V neděli 7. září 2008 se převážně slovenské a české zpravodajské portály zaplnily zprávami o tragické nehodě slovenského autobusu v Chorvatsku, který mířil z Košic do letoviska Vodice na pobřeží Jadranu. Jen sedm let stará Karosa společnosti Mostarko sjela z neznámých důvodů z dálnice a následný náraz do mostního pilíře nepřežilo 16 z celkového počtu 49 cestujících. Dodnes je havárie jednou z nejtragičtějších v historii Slovenska s tím, že vyšetřovatelé nikdy s určitostí nezjistili, co ji přesně způsobilo.
K tématu: Nejhorší leteckou havárii v Československu obklopují konspirace. Proč chyběla černá skříňka?
Na palubě autobusu byli převážně starší členové klubu aerobiku z Košic, kteří se na konci léta vypravili k moři. Jejich cesta však náhle skončila přibližně po 12 hodinách 200 kilometrů od Splitu. Autobus v plné rychlosti prorazil svodidla a řidič už nedokázal odvrátit náraz do betonového pilíře. On i druhý řidič přišli o život, což následně znemožnilo zjistit, co se kolem šesté hodiny ranní v Chorvatsku vlastně stalo. Vyšetřovatelé pracovali s dvěma verzemi, ani jednu z nich se ale nepodařilo prokázat.
Nejasná příčina
První variantou byla možná technická závada – nejpravděpodobněji defekt pneumatiky, kvůli kterému se stal autobus neovladatelným. Na místě se však nenacházely žádné brzdné stopy a ani tachogram nezaznamenal žádné výrazné snížení rychlosti při snaze rozjetý autobus zabrzdit. Druhou možnou příčinou tak mohlo být selhání lidského faktoru, přesněji mikrospánek řidiče, který už nestihl zareagovat na svou chybu a havárii odvrátit. Následná pitva totiž potvrdila, že řidič neměl žádné zdravotní obtíže a nedošlo u něj k žádné srdeční či mozkové příhodě.
Chorvatští vyšetřovatelé případ uzavřeli v roce 2012 s konstatováním, že na autobusu neshledali žádné známky výše popisovaného defektu a vyloučili tudíž, že by za havárií stála technická závada. Věnovali se rovněž selhání svodidel, která jsou na dálnici mezi Záhřebem a Splitem nedostatečná. Také celková kvalita dálnice, která byla vybudována teprve na přelomu tisíciletí, byla dlouhé roky zpochybňována, a jak tehdy informovala média, umíraly na ní rekordní počty lidí. O čtyři roky později na stejném úseku tragicky havaroval i český autobus, o život přišlo osm cestujících a 40 bylo zraněno.
Zdroj: Cas.sk, Sme.sk, Aktuality.sk