Nejhorší mučení světa mělo způsobit nepředstavitelnou bolest. Bylo vyhrazeno jedinému zločinu
Poena cullei znamená v překladu „smrt pytlem“ a římský zákoník ji stanovil jako odpovídající trest za zločin, který je dodnes považován za jeden z nejodpornějších.
Mučení zločinců různými hroznými způsoby je součástí historie naší společnosti. V jednom z minulých článků jsme se podrobně věnovali hlavně těm středověkým. Některé praktiky v různých koutech světa přetrvávají dodnes. Možná by vás ale překvapilo, jak dávný mají některé způsoby mučení původ. Historici se domnívají, že z dávné minulosti pochází i poena cullei, trest zaznamenaný v zákonech starověkého Říma vyhrazený pro lidi, kteří zavraždili své rodiče.
Strašlivý trest za hrůzný zločin
Poena cullei v latině znamená „trest pytlem“ a kožený pytel v něm skutečně hrál zásadní roli. Jeho idea byla podle Lex Pompeia následující: Odsouzenému se na hlavu nasadila bondáž z vlčí kůže a dřevěné podrážky. Poté ho měli zmlátit tyčemi nebo větvemi a nakonec jej zašili do koženého pytle spolu se čtyřmi zvířaty: Hadem, psem, kohoutem a opicí – a hodili do vody. Následný děj v pytli už necháme na vaší představivosti, můžeme ale asi bezpečně říct, že to nebylo nic příjemného.
Takhle alespoň poena cullei vypadala v teorii. Otázkou ovšem je, jestli vůbec někdo tenhle trest skutečně podstoupil. Archeologické záznamy se o tom rozhodně nedochovaly a i historické prameny hovoří sporně, zejména co se zvířat týče. Pokud už existují nějaké dobové záznamy, o takovém trestu se zvířaty se nezmiňují nebo specificky jmenují jen hady. Zmiňuje je údajně až Modestinus v třetím století našeho letopočtu, což bylo ovšem dávno poté, co tahle praktika vyšla z módy a navíc jeho dílo známe jen z dalších interpretací a citací. Co si budeme povídat, pokus o zašití člověka s opicí, hadem, psem a kohoutem do jednoho pytle by byl trest i pro samotného kata.
Znovuoživení ve středověku
Podle některých historiků proto měla pohrůžka děsivého trestu hlavně lidi od spáchání specifických zločinů odradit a do záznamů o skutečných zákonných praktikách starého Říma se dostala různými interpretacemi až ve středověku, protože tehdy lidi fascinovala díky podobnosti s tehdejší oblíbenou symbolikou. Historik Florike Egmond dokonce připomíná, že v některých evropských zemích díky tomu poena cullei zažila opětovný boom v 15. a 16. století, do pytle ovšem přišly jen napodobeniny či obrazy zmíněných zvířat.
Zdroj: The Conversation