21. července 2022 06:00

Kolik je ve vesmíru planet? NASA má počítadlo a potvrdila unikátní nové světy

Velkolepý vesmír 2 - exoplanety

Vědci v roce 2022 oznámili důležitý milník v poznání vesmíru. Ukazuje ho takzvané počítadlo planet. Jak složité je exoplanety u cizích hvězd objevit?

Ještě v 90. letech měli odborníci za to, že ostatní hvězdné soustavy budou podobné té naší. Jak moc se spletli, zjistili vzápětí – tehdy moderní přístroje nebyly schopné žádné exoplanety detekovat, dokud jejich parametry nenastavili úplně jinak, než na základě toho, co máme ve sluneční soustavě. Teprve pak se povedlo najít první planetu mimo solární systém. Respektive rovnou dvě; gigantické, rozžhavené planety rotující neuvěřitelnou rychlostí okolo 2300 světelných let vzdáleného pulsaru. To byl ale teprve začátek.

Kolik existuje exoplanet?

Jakmile si vědci uvědomili, že Slunce je co se rozložení a velikosti jeho planet spíš výjimkou než pravidlem, začali exoplanet objevovat víc a víc. Také se samozřejmě začala zlepšovat technika, kterou mají k dispozici. V roce 2022 proto počet objevených a NASA potvrzených exoplanet přesáhl 5000. Přesné číslo samozřejmě stále rychle stoupá, poslední tisícovku odborníci zvládli přidat během pouhých tří let. Proto existuje takzvané počítadlo planet, kde se informace o postupujících planetárních objevech neustále aktualizují.

Exoplanet, které by teoreticky mohly udržet život alespoň v nějaké podobě, je z nich jen zlomek a shromáždit o nich víc informací je jedním z úkolů nového vesmírného teleskopu Jamese Webba.

Hledání obyvatelných exoplanet

Přestože potvrzení existence pěti tisíc exoplanet je pro moderní astronomii a vědu bezpochyby milníkem, vědci odhadují, že mimo Sluneční soustavu existují planet miliardy. V průměru připadá na každou hvězdu minimálně jedna. A přestože potenciálně obyvatelných bude jen malá část z nich, i tak to podle odborníků jen v naší galaxii znamená zhruba 300 milionů exoplanet, které stojí za to prozkoumat. A některé jsou dokonce „jen“ 30 světelných let daleko.

Zdroj: Astronomy.com