Nejhorší lodní katastrofa v dějinách USA stála život 1 200 lidí. Doplatili na chamtivost
Tragédie parníku Sultana je dodnes nejhorším námořním neštěstím ve Spojených státech. A také dokonalou ukázkou toho, co se může stát, když lidé přehlížejí bezpečnostní opatření a rozhodnou se přeplnit loď s narychlo záplatovanými kotly.
Když 23. dubna roku 1865 v přístavu Vicksburg na východním břehu americké řeky Mississippi zakotvil 80metrový kolesový parník jménem Sultana, bylo to kvůli opravě jeho čtyř kotlů a trubek, ve kterých se ohřívala voda a stávala se párou.
Tyhle trubky byly na bahnitém, mělkém toku pod velkou zátěží. Hladinu vody bylo třeba pečlivě kontrolovat, jenže celé zařízení se zanášelo říčním sedimentem a tam, kde se kov rozpaloval „nasucho“, často křehnul a praskal. V takových případech hrozil výbuch celého kotle.
Mohlo by vás zajímat: Největší newyorská tragédie před 11. zářím zničila celou komunitu. Umíraly hlavně matky s dětmi
A protože většinu kotlů tehdy nesly dřevěné lodě ošetřené hořlavým lakem, byla péče o tento systém na kolesových parnících základem bezpečnosti lodní dopravy. Jenže ve chvíli, kdy se na Sultaně měli věnovat jeho řádné revizi a opravě, dostali příliš lukrativní zakázku na to, aby se obtěžovali bezpečnost řešit.
Risk přinesl zkázu
Americká vláda jim totiž byla ochotná zaplatit v přepočtu na dnešní koruny skoro milion za převoz jednoho tisíce bývalých válečných zajatců Unie zpět na území Severu. Byli to většinou mladíci, kteří strávili poslední týdny a měsíce v přeplněných věznicích Konfederace. A tak si ani nestěžovali, když jich nakonec nikoli tisíc, ale dva tisíce poslali na plavidlo s kapacitou 376 osob. Kapitán lodi si taky nestěžoval, víc lidí rovná se víc peněz. Děravý kotel poručil nějak narychlo zalátat a Sultana vyjela na svou několikadenní cestu po Mississippi obtěžkaná – když počítáme i početnou posádku a pasažéry – 2 137 lidmi.
Vojáci z paluby mávali a hrnuli se tu na pravobok, tu na levobok. Voda v parním potrubí šplouchala a hluboko ponořené říční ventily srkaly s vodou i rozvířený bahnitý sediment. Laik by možná řekl, že poté, co 26. dubna ráno v Memphisu z lodního podpalubí vyložili velkou a těžkou nakládku cukru, situace se zlepšila. Bohužel to bylo naopak – loď byla kvůli přetíženému vršku a prázdnému spodku ještě nestabilnější. 27. dubna ve dvě ráno, pouhou hodinu poté, co loď odjela z Memphisu, tři ze čtyř kotlů naráz vybuchly.
Přežít se povedlo 963 lidem z 2 137
Výbuch loď na několika místech rozerval. Těžké komíny najednou nic nedrželo ve vzpřímené poloze a zřítily se přímo na přeplněnou palubu, kde rozdrtily desítky lidí a propadly se jí na úplně stejně přeplněnou spodní palubu. Až poté, co dřevěné trosky sklouzly do výbuchem odhalených výhní, vypukl požár. Někteří v zoufalství skočili do chladné řeky, někteří se zuby nehty drželi na lodi a čekali na pomoc, zatímco jen kousek od nich zranění, uvěznění a umírající lidé pod padlými komíny volali o pomoc a plakali bolestí.
Přečtěte si také: Nejhorší námořní katastrofa dalece překonala Titanic. Za 9 400 obětí mohlo bídné rozhodnutí
Počet obětí by byl asi horší, kdyby chvíli po Sultaně oblastí neprojížděl další parník, Bostona. Její kapitán dokázal dostat 150 lidí na palubu a těm, kdo se snažili udržet nad hladinou, poručil hodit dveře, dřevěný nábytek, a cokoli dalšího, co by jim mohlo pomoct se neutopit, dokud nedorazí další pomoc. V sedm hodin ráno se povedlo zachránit posledního živého pasažéra. Krátce nato se ohořelé trosky Sultany potopily.
Tragédie si vyžádala téměř 1 200 obětí, z nichž 1 047 tvořili vojáci Unie. Tolik mrtvých unijní armáda neměla v drtivé většině bitev během občanské války… neštěstí dodnes zůstává tou nejhorší lodní katastrofou, která se kdy ve Spojených státech přihodila.
Zdroj: The Sultana Association of Descendants and Friends