Geniální nacistická stíhačka měla být pěstí na bombardéry. Podívejte se na letoun, který předběhl dobu

Do druhé světové války vstupovalo nacistické letectvo s různě vyspělými konvenčními letadly. Jak se ale situace na frontě zhoršovala, přicházeli němečtí konstruktéři se stále bizarnějšími nápady. Jedním z nich byl raketový stíhací letoun Bachem Ba 349 Natter.

Za konceptem raketového letadla s vertikálním startem stál průkopník raketové techniky Wernher von Braun, který s touto myšlenou přišel už v roce 1939. Teprve v létě 1944 ale potřeba bránit před spojeneckými nálety konkrétní cíle přiměla Luftwafe projekt oprášit. Jak uvádí historik letectví Brett Googen v dokumentu Nacistická letadla: Přísně tajné, který můžete vidět ve čtvrtek večer na Prima ZOOM, kolmý start nabízel řadu výhod – letadlo nepotřebovalo ke startu letiště a stíhačka díky raketovému motoru velmi rychle vystoupala do velké výšky.

Více k tématu: Hitlerovo špionážní letadlo bylo dlouho noční můrou Spojenců. Stopku mu vystavil až ruský šlechtic

Nosič raket

V poslední fázi války vzniklo hned několik malých letadel s raketovým motorem, nejpokročilejší z nich byl Bachem Ba 349 Natter (Užovka). Jeho vývoj podporoval jeden z nejmocnějších mužů třetí říše Heinrich Himmler, který chtěl, aby jeho SS vývoj pokročilých zbraní převzaly.

Přepadová stíhačka s kolmým startem patřila mezi nejsložitější konstrukce, které kdy létaly. Předek letounu sestával z bloku, v němž se nacházelo 24 raket vzduch-vzduch R4/M (Rakete 4 kg Minenkopf) se skládacími stabilizátory. Ty měly být vystřeleny skupinově, aby ničily nepřátelské bombardéry ve výšce 12 000 metrů. Bombardér zasažený byť jedinou raketou by se ve vzduchu okamžitě rozpadl.

Mohlo by vás zajímat: Bomby, kostry, granáty aneb Proč na Ostravsku ještě neskončila druhá světová válka

Předchůdce raketoplánu

Letoun startoval kolmo z rampy za pomocí čtyř motorů s pevným palivem, které se po 12 sekundách hoření oddělily. Po splnění mise letoun klesl do 3 000 metrů a ve vzduchu se rozdělil na několik částí, přičemž záď se – stejně jako pilot – vrátila s pomocí padáku na zem. Podle historika a konzervátora Deutsches Museum Hanse Holzera byl motor znovu použitelný, a proto nápis na směrovém kormidle hlásal, že „nálezce tohoto letounu čeká odměna“.

Mohlo by vás zajímat: Daroval Hitlerovi raketu V2 a dostal Američany na Měsíc. Jediným soupeřem von Brauna byl Rus Koroljov

Letoun Natter byl vyroben pouze ve 36 exemplářích, z nichž některé sloužily k testování klouzavého letu po útoku. Němci do konce války stihli jen jeden pilotovaný let (1. března 1945), při němž ale zahynul zkušební pilot Lothar Sieber. Přesto se jednalo o průkopnický koncept, který svým způsobem startu i opakovaným použitím po návratu na zem předpověděl budoucí technologii raketoplánů.

ZDROJ: Military History

Miroslav Honsů

redaktor FTV Prima

Všechny články autora

Populární filmy na Prima Zoom