18. ledna 2023 10:15
Adam Vala

Největší letadlo světa zlomilo další letecký rekord. Ponese unikátní nadzvukový stroj

Stratolaunch Drop Test (Zdroj: Stratolaunch)

Rozpětí křídel největšího letounu světa je více než dvojnásobné v porovnání s největším Airbusem. V budoucnu z něj bude startovat hypersonický Talon-A.

Když v červenci roku 2022 společnost Stratolaunch představila svůj hypersonický letoun Talon-A, nezapomněla zmínit, že výkřik nejmodernější technologie může startovat i ze vzduchu. Za tímto účelem dala zmiňovaná společnost dohromady speciální letoun s přezdívkou Roc, který se stal největším letadlem na světě. Na první pohled vypadá jako podélně rozříznutý Boeing 747, upravený pro dvoutrupovou konfiguraci s jedním obřím křídlem o rozpětí 117 metrů. Pohání ho šest motorů Pratt & Whitney PW4056, které ho i s potenciálním nákladem tří Talonů vynesou do letové hladiny 35 000 stop. Ještě než se tak ale bude pravidelně dít, je nutné Roc náležitě otestovat.

Nejnovější test největšího letadla světa

A právě při testu na začátku roku 2023 došlo k pokoření dalšího milníku, když se obří letoun udržel ve vzduchu po dobu přesahující šest hodin. Testování probíhalo nad Mohavskou pouští na jihovýchodě Kalifornie a šlo již o devátý testovací let za uplynulých pět měsíců. Pokud půjde vše podle plánů společnosti Stratolaunch, v průběhu roku 2023 by mohla konečně přistoupit k přímému testování zmiňovaného hypersonického letounu Talon-A, čemuž pomáhá i skutečnost, že k testům startuje Roc s maketou Talonu na závěsné rampě.

„Náš úžasný tým pokračuje v plnění časového plánu testů a díky tvrdé práci jsme blíž než kdy jindy k bezpečnému oddělení [Talonu-A] a prvním hypersonickým letovým testům,“ uvedl pro magazín Space prezident společnosti Stratolaunch Zachary Krevor. Dodal, že dlouhé testování probíhá ve snaze snížit nebo zcela odstranit rizika spojená s provozem letounu a zajistit bezpečné uvolnění Talonu-A během budoucích testů. „Jsme nadšeni z toho, co nás čeká v tomto roce,“ dodal pak Krevor.

Co se týče Talonu-A, Stratolaunch jej popisuje jako autonomní letoun zbudovaný na dvou pilířích. Rychlosti a opakovaném použití. V ideálních podmínkách by mohl Talon-A letět až šestinásobkem rychlosti zvuku, což je více než 7 000 kilometrů za hodinu. V této souvislosti vás zřejmě nepřekvapí, že jde o poměrně subtilní stroj o délce 8,5 metrů a rozpětí křídel 3,4 metrů. Také jeho vzletová hmotnost není příliš vysoká, činí pouhých 2 722 kilogramů a zahrnuje v sobě už případný náklad v podobě nejrůznějších senzorů či tajné zásilky, kterou je možné po přistání vyzvednout a dále s ní pracovat.

Zdroj: IFL Science / Space

Adam Vala

Populární filmy na Prima Zoom