3. července 2022 06:00
Adam Vala

Nové hypersonické letadlo uchvátí vzhledem i rychlostí. Čeká ho unikátní vzlet

První vzlet letounu společnosti Stratolaunch v 13. dubna 2019 (Zdroj: Stratolaunch)

Společnost Stratolaunch představila svůj hypersonický letoun Talon-A. Startovat může i ze vzduchu, kam ho vynese jedinečná, již otestovaná platforma.

Zaměstnanci společnosti Stratolaunch se už od roku 2011 snaží přetvořit koncept hypersonického letounu ve skutečnost. Ovšem bez ohledu na to, že společnost stála na stejné startovní pozici jako Galactic Virgin nebo SpaceX, svých cílů zatím nedosáhla. Hlavním důvodem byla smrt zakladatele Paula Allena v roce 2018, kdy se zdálo, že Stratolaunch definitivně skončí.

Našel však nové majitele a projekt hypersonického letounu byl oživen. Nyní proto přichází významný posun – odhalení podoby prvního prototypu Talon-A, který by už v roce 2023 mohl vzlétnout a dosáhnout rychlosti Mach 6.

Rychlost a opakované použití

Talon-A popisuje společnost Stratolaunch jako autonomní hypersonický letoun, který byl vybudován na dvou pilířích – rychlosti a opakovaném použití. Jak už bylo uvedeno výše, v ideálních podmínkách by mohl Talon-A letět až šestinásobkem rychlosti zvuku, což je více než 7000 kilometrů v hodině.

V této souvislosti vás zřejmě nepřekvapí, že jde o poměrně subtilní stroj o délce 8,5 metrů a rozpětí křídel 3,4 metrů. Také jeho vzletová hmotnost není příliš vysoká, činí pouhých 2722 kilogramů a zahrnuje v sobě už případný náklad v podobě nejrůznějších senzorů či tajné zásilky, kterou je možné po přistání vyzvednout a dále s ní pracovat.

Start i ze vzduchu

Zajímavá je nicméně otázka vzletu, který nemusí nutně probíhat pouze z tradiční letištní dráhy. V první fázi testování se počítá se startem ze vzduchu, kam Talon-A vynese další „zázrak“ moderní vědy a techniky. Společnost Stratolaunch totiž před funkčním prototypem hypersonického letounu pracovala na platformě přezdívané Roc, která na první pohled vypadá jako podélně rozříznutý Boeing 747, upravený pro dvoutrupovou konfiguraci.

Je osazen šesti motory Pratt & Whitney PW4056, které ho i s potenciálním nákladem tří Talonů-A vynesou do letové hladiny 35 000 stop (cca 10,5 km). V tomto místě se ze závěsníků mohutného stroje s rozpětím křídel téměř 120 metrů Talon-A odpojí a postupně nabere požadovanou rychlost a pustí se do práce.

Co se týče zmiňovaných přístrojů, hypersonický letoun může zaznamenávat aerotermické a výkonnostní údaje, které lze použít například k porovnání a kalibraci numerických předpovědních nástrojů. Letoun je rovněž navržen tak, aby během letu shromažďoval a úkladal údaje o sobě samém, které lze vcelku pochopitelně telemetricky přenášet do pozemních stanic.

Experimenty, užitečné zatížení i přístrojové vybavení pak lze vyzvednout pro kontrolu a hlavně opětovné použití, čehož by mělo být dosaženo systémem pro autonomní přistání. Výsledky prvních testů by měly být známy v průběhu druhé poloviny roku 2023.

Zdroj: Stratolaunch

Adam Vala

Populární filmy na Prima Zoom