Ikonický Concorde má konečně nástupce. Prohlédněte si nadzvukové letadlo budoucnosti ve videu a na fotkách
Prezentace letounu Overture (Zdroj: Boom Supersonic)
Po více než dvou dekádách se mají vrátit do vzduchu nadzvuková komerční letadla. Společnost American Airlines si objednala 20 letadel od společnosti Boom Supersonic, která slibují rychlé cestování do vzdálených destinací.
K ukončení fungování slavného Concordu došlo už v roce 2003 a od té doby nadzvukovým komerčním letům pšenka nekvete. Není divu. Concordy byly velice neekologické a v roce 2000 se zapsaly do dějin tragickou havárií letu Air France 4590, při které zemřelo celé osazenstvo letadla. Po roce 2001 došlo navíc k odlivu zájmu o létání kvůli teroristickým útokům z 11. září téhož roku, čímž bylo do už delší dobu budované rakve úchvatného letounu zatlučeno několik posledních hřebíčků.
Nadzvukové komerční lety
Sen o nadzvukových letech pro běžné pasažéry aerolinek je však stále živý a nyní se ho pokouší proměnit v realitu společnost American Airlines. Ta spojuje síly se start-upem Boom Supersonic, který má v následujících letech pro aerolinky vyrobit 20 strojů s opcí na případných 40 další. Připomeňme, že Concordů bylo vyrobeno celkem 20 kusů (z toho 6 prototypů). Ambice mají tedy americké aerolinie očividně mohutné.
Přesnou částku za nákup strojů pro až 80 pasažérů ani jedna ze stran neuvedla, nicméně záloha je podle American Airlines nevratná. Celková objednávka se však v budoucnu může značně změnit, neboť Boom Supersonic je novou společností, která za sebou zatím nemá jediný úspěšný model uvedený do praxe. Nový letoun navíc musí projít inspekcemi, které prověří, že splňuje veškeré normy letového provozu a bezpečnosti.
Letadla by měla být schopná vozit cestovatele z New Yorku do Londýna za 3,5 hodiny (běžný let trvá okolo 7 hodin) a z Los Angeles do Sydney dokonce za 6 hodin a 45 minut (místo obvyklých 15 hodin).
Pokud vše půjde dobře, letouny, které slibují 2krát vyšší rychlost nad vodou a o 20 procent vyšší rychlost nad souší, by měly být připravené k předání v roce 2025. Prvních letů by se měly dočkat již o rok později. S regulérními komerčními lety s pasažéry se však počítá až na rok 2029. V té době by podle Boom Supersonic měla být letadla schopná vozit cestovatele z New Yorku do Londýna za 3,5 hodiny (běžný let trvá okolo 7 hodin) a z Los Angeles do Sydney dokonce za 6 hodin a 45 minut (místo obvyklých 15 hodin). Nadzvuková letadla mají být logicky využívána primárně pro dálkové lety – a jak asi tušíte, cena nebude nejnižší. Boom Supersonic odhaduje cenu letenek na 5 000 dolarů (zhruba 120 000 Kč) za jedno místo.
Overture v letu Zdroj: BOOM Supersonic / Boom Technology
Návrh interiéru letadla Overture Zdroj: BOOM Supersonic / Boom Technology
Pohled na kokpit letadla Zdroj: BOOM Supersonic / Boom Technology
Overture v letu Zdroj: BOOM Supersonic / Boom Technology
Letadlo Overture v letu Zdroj: BOOM Supersonic / Boom Technology
Overture v letu Zdroj: BOOM Supersonic / Boom Technology
Overture v letu Zdroj: BOOM Supersonic / Boom Technology
Start-up s minimem úspěchů
Pro nadějný start-up se nejedná o první podobnou zakázku. 25 letounů u něj objednala i konkurence v podobě United Airlines, přičemž do společnosti investovaly na 270 milionů dolarů i společnosti Virgin Group (sama vyvíjí vlastní nadzvukový model) a Japan Airlines. Ti všichni věří, že firma dotáhne do konce svůj model Overture, který by měl být s 62 metrů dlouhým trupem schopen dosáhnout rychlosti Mach 1,7 (Concorde v plné rychlosti dosahoval až rychlosti Mach 2,04) a letové hladiny 18,2 km.
Důvěru ve schopnosti společnosti rozhodně nevzbuzuje skutečnost, že je Boom Supersonic výrazně pozadu se svým demonstračním letounem XB-1, který měl sloužit jako ukázka technologických příslibů firmy.
Společnost rovněž tvrdí, že letadlo bude uhlíkově neutrální a bude optimalizováno pro stoprocentní užití udržitelného leteckého paliva. Ekologové však přesto bijí na poplach, neboť s sebou vyšší rychlost bezpochyby ponese vyšší spotřebu a tím pádem i vyšší znečištění. Aktuálně je letový provoz zodpovědný za 2 procenta celkových emisí CO2.
Důvěru ve schopnosti společnosti rozhodně nevzbuzuje skutečnost, že je Boom Supersonic výrazně pozadu se svým demonstračním letounem XB-1, který měl sloužit jako ukázka technologických příslibů firmy. Původně se měl letoun začít testovat již v roce 2017 a v roce 2020 měl být dostupný pro běžné pasažéry. Teprve letos však vstoupil do procesu testování.
Zdroj: The Verge