13. července 2022 15:13

79 mrtvých a vlak na kusy: Nepříjemné video ukazuje, co může způsobit překročení rychlosti

Když se velké věci pokazí (4) - Havárie vlaku

Jedno z největších vlakových neštěstí století si vyžádalo 79 životů. Jaká byla příčina děsivé nehody?

Vlak typu Alvia S 730 vešel do pravidelného provozu na tratích Madrid – Galicie a Alicante – Galicie roku 2012 a platil za spolehlivý dopravní prostředek, který dokáže pojmout až 300 cestujících. Pouhý rok po zahájení provozu jej ale postihla tragédie. Ta se odehrála 24. července 2013 při cestě z Madridu do města Ferrol.

Vlaku, jenž vezl 218 pasažérů, se stal osudným úsek mezi Ourense a Santiagem de Compostela, kde vlak náhle vykolejil. Při nehodě zemřelo 79 cestujících a více než 160 jich bylo zraněno, přičemž vlak byl částečně nehodou roztrhán na kusy a začal hořet. Podle svědků se na místě nehody povaloval mrtvá těla pasažérů.

Osudová rychlost

Ačkoli se chvíli spekulovalo o teroristickém útoku, ten byl vzápětí španělskou vládou vyvrácen. Příčinou nehody bylo nakonec překročení rychlosti. Úsek mezi Ourense a Santiagem de Compostela je 87 km dlouhý a byl navržen pro rychlost 300 km/h. Před Santiagem nicméně úsek končí a začíná obloukovitá trať s povolenou rychlostí 80 km/h.

Strojvedoucí Francisco José Garzón Amo se podle svých slov domníval, že se nachází v jiném úseku, opouštěl jej tedy rychlostí 192 km/h a když začal brzdit, pohyboval se rychlostí 153 km/h. V této rychlosti také vykolejil.

Žaloby i bezpečnostní opatření

Amo byl sám s lehčími zraněními hospitalizován a zpočátku odmítal spolupráci s policií, 4 dny po nehodě už ovšem čelil obvinění ze zabití a ublížení na zdraví z nedbalosti. Spolu s ním byli obviněni i představitelé ADIF, čili správy železniční infrastruktury. Podle záznamu hovoru s dispečerem krátce po nehodě strojvůdce přikládal vinu také špatně zabezpečenému úseku.

Zatímco Amo si vysloužil 4 roky ve vězení, představitelé ADIF byli obvinění nakonec zproštěni. Na trati byla posléze zavedena bezpečnostní opatření, která měla zaručit, že vlaky již nebudou moci dosáhnout podobné rychlosti.

Zdroj: BBC

Filip Šula

Redaktor FTV Prima, Prima ZOOM

Všechny články autora