Vlak ohnivým peklem: U Vrbna pod Pradědem proběhla jedna z nejděsivějších železničních katastrof v historii Evropy
Nehoda, která se v roce 1961 stala na jedné z regionálních tratí z Karlovic, je dodnes jedním z nejhorších železničních neštěstí u nás, a dokonce i v Evropě.
Železniční neštěstí, které se stalo 27. srpna 1961 na málo frekventované trati mezi Karlovicemi a Vrbnem pod Pradědem, je jedním z nejděsivějších, které naše republika pamatuje. Zemřelo při něm 18 lidí a mnozí z nich i naprosto hrozivou a bolestivou smrtí; za to ovšem mohla obrovská smůla a souhra nešťastných okolností.
Čtěte více: Proč zemřel Petr Kellner? Američané odhalili důvod nehody v nové zprávě
Prázdný vagon paradoxně způsobil největší neštěstí
Bylo těsně před polednem. Na nádraží ve Vrbně se zrovna posouvaly vagony. Jak přesně se stalo, že jich několik začalo kvůli sklonu trati z nádraží nekontrolovatelně ujíždět, je těžké říct. Jisté je, že je nešlo zastavit. Byly totiž všechny plně naložené kládami, až na ten první v řadě. A právě to paradoxně způsobilo strašlivý rozsah neštěstí.
Vagony se totiž před Karlovicemi srazily s protijedoucím motorovým osobním vlakem. Náraz to byl samozřejmě naprosto ničivý. První vagon byl prázdný a kvůli své lehkosti byl vymrštěn do vzduchu a zabořil se přímo do prvního motorového vozu osobního vlaku. Projel jím jako nůž máslem.
Zranění uhořeli
Lidé v motorovém voze byli samozřejmě zranění; vyskočit se z něj ale povedlo jen strojvedoucímu a vlakvedoucímu. Kromě toho ještě při nárazu vypadl z okna jeden cestující, který paradoxně jen díky tomu zřejmě přežil. Nárazem se totiž protrhla palivová nádrž a nafta se rozstříkla po celém poškozeném voze. Všechno se náhle ocitlo v plamenech.
Strojvedoucí s vlakvedoucím toho nemohli mnoho dělat; spěchali rychle od soupravy odpojit přívěsný vůz, v němž bylo 25 cestujících, a spolu s těmi, kdo se při nárazu nezranili, jej odtlačili do bezpečné vzdálenosti od ohnivého pekla, které se na trati rozpoutalo. Pro lidi v prvním voze ale nemohli nic udělat. Přestože těsně po nárazu nebyla většina z nich mrtvá a byli jen zranění, nemohli se z vlaku dostat ven a uhořeli. O život tehdy přišlo 18 lidí z prvního vozu a jeden člověk z vozu druhého; ten zemřel na následky svých zranění později v nemocnici. Škoda byla vyčíslena na 80 000 Kčs, z neštěstí se dochovaly jen dvě fotografie.
Zdroj: Historie Vrbno / Ekonomický deník