16. ledna 2023 11:49

Nevyhrálo soutěž a zabilo 30 lidí. Legendární letadlo Američanů se vykoupilo válkou

Vzdušní válečníci: Havárie tankeru

Doplňování paliva během akce je úkon, bez kterého se mise bojových letounů takřka neobejdou. Americké letectvo používá spolehlivý stroj, díky němuž mohou stíhací letouny vydržet ve vzduchu po dlouhou dobu. V zásadě jde o benzinovou stanici ve vzduchu, díky níž nemusí letouny s krátkým doletem startovat příliš daleko od území USA. Ne vždy měl ale letoun takovou důvěru.

Potřebu tankování bombardérů přímo ve vzduchu si americké Velitelství strategických vzdušných sil uvědomovalo od poloviny 40. let. V roce 1953 bylo rozhodnuto o nákupu 200 tankovacích letadel a o rok později vyhlásilo velitelství soutěž na dodání letounu s proudovým pohonem. Kromě společnosti Boeing byly osloveny také Consolidated Vultee Aircraft Corporation, Douglas, Fairchild, Lockheed a Martin. V roce 1955 vyhrála soutěž společnost Lockheed, která nabízela letoun L-193 s motory namontovanými na ocase.

Boj o důvěru

Společnost Boeing ale na rozdíl od Lockheed sestrojila funkční Boeing KC-135 Stratotanker, který už létal, a tak velitelství objednalo 250 jejích letounů, než budou stroje Lockheedu hotové. Nakonec byla ale objednávka od společnosti Lockheed zcela zrušena, protože proč platit za provoz dvou typů letounů?

KC-135 tedy vyhrál své místo v letectvu, přestože nevyhrál soutěž. Úplně vyhráno ale neměl, letoun nebyl dokonalý a jeho působení provázely tragické nehody. Jednu z nich můžete vidět v pořadu Vzdušní válečníci na Prima Zoom. KC-135A-BN Stratotanker vzlétl 16. ledna 1965 z letecké základny McConnell v Kansasu v rámci tankovacího cvičení. Krátce po startu mu však začalo unikat palivo a pilot ztrácel kontrolu nad řízením. Stroj se začal naklánět na levou stranu a nakonec se zřítil. Do okolí se vylilo 120 000 litrů leteckého benzinu, jenž začal hořet. Při nehodě zahynulo celkem 30 lidí, 23 osob na zemi a 7 členů posádky.

Po nehodě byla zkontrolována celá letka, ale žádné nedostatky nalezeny nebyly. Přesto stroje KC-135 neměly příliš důvěry. To musel stroj zlomit 8 měsíců poté. Během války ve Vietnamu byly nasazeny tankovací stroje, které však musely být zase staženy kvůli korozi. Jedinou možností bylo vsadit na KC-135. Naštěstí stroj prokázal svou všestrannost a tankoval bombardéry F-105, F-4 i B-52. Díky tomu, že jim zvýšil dolet, mohly bombardéry útočit na vzdálenější cíle. Zároveň tanker pomáhal poškozeným letounům doletět do cíle doplňováním paliva po celou dobu jejich letu. Letoun K-135 se tak osvědčil a zůstal ve službě dodnes.

Zdroj: Boeing

Filip Šula

Redaktor FTV Prima, Prima ZOOM

Všechny články autora

Populární filmy na Prima Zoom