Legendární stíhačky v roli bombardérů? Podívejte se na drsný střet s nacistickou obranou

Když Němci obsadili část Itálie, vytvořili pro Spojence neproniknutelnou zeď. Ti se rozhodli nepřítele vyčerpat a neváhali využít stíhačky přebudované na bombardéry.

Na sklonku druhé světové války se Němci rozhodli využít strategicky výhodného terénu Apeninského poloostrova, aby zpomalili postup Spojenců na sever. Vytvořili tzv. Gustavovu linii, která poloostrov přetínala, když začínala severně od ústí říčky Garigliano do Tyrrhenského moře, překračovala Apeniny, opírala se o Monte Cassino a končila u ústí řeky Sangro do Jaderského moře.

Snaha odříznout zásoby nacistů

Spojenci proto pracovali na plánu, jak linii prolomit. Jak můžete vidět v pořadu Tajemství vraků na Prima Zoom, jako nejsnazší cesta se zdálo zadušení zásobovacích tratí, bez nichž by mohla Gustavova linie zásadně oslabit. Tak se zrodil plán operace Strangle (zadušení), která probíhala od 19. března 1944 do 11. května 1944.

Smyslem operace bylo bombardovat mosty, železnice a silnice vedoucí z Pisy do Rimini. K tomu Spojenci využili stíhací letouny P-47 Thunderbolt, které byly provizorně přestavěny na bombardéry. Pod každým křídlem a pod trupem měly umístěné bomby určené ke shazování na zásobovací trasy. Piloti při akci museli čelit protiletadlovým kanonům Flak, přičemž právě kvůli nim operace Strangle neslavila takový úspěch, jaký si Spojenci představovali. Přesto operace zásadně usnadnila postup následné operace Diadém, při níž Spojenci prolomili špatně zásobovanou Gustavovu linii pozemními silami.

Zdroj: Warfare History

Filip Šula

Redaktor FTV Prima, Prima ZOOM

Všechny články autora

Populární filmy na Prima Zoom