Skutečný Top Gun: Podívejte se, jak osamocený pilot porazil 30 nepřátelských letadel
Vzdušní válečníci IV (1) - Mustang proti přesile
Doslova blesk z čistého nebe představovaly stíhačky P-51 Mustang, které pomohly zásadně ovlivnit vzdušné souboje během druhé světové války.
Sir Henry Self, předseda nákupní komise britské vlády ve Spojených státech, se obrátil na americkou společnost North American Aviation, která pro britské královské letectvo stavěla cvičné letouny. Byl odpovědný za nákup amerických strojů, které by vyhovovaly standardům RAF. Pro Brity to nebyl lehký úkol, žádný z amerických letounů požadavky nesplňoval. Nejblíže jim byly stíhačky Curtiss P-40. Američané, kteří potřebovali vyrábět nové stroje, však nakonec Selfovi dali protinávrh – navrhnou lepší koncept a do 120 dnů jej také postaví.
Mustang v akci Zdroj: ČTK / Profimedia.cz
Listy vrtule mají 330 cm v průměru Zdroj: ČTK / Profimedia.cz
Zpočátku Mustang doprovázel bombardéry Zdroj: ČTK / Profimedia.cz
Piloti si v akci sami našli taktickou výhodu Zdroj: ČTK / Profimedia.cz
Po válce povýšil se stíhacího na bojový letoun Zdroj: ČTK / Profimedia.cz
Projekt Mustang
Projekt Mustang započal 4. května 1940 a o necelý měsíc později si Britové objednali 320 strojů. Letoun se dočkal série inovací, k nimž patřily například laminární profil křídel s nízkým odporem vzduchu nebo jednokanálové chladiče vody a oleje za křídly na spodku trupu. Američané nakonec stihli dodat prototyp o 18 dní dříve, v září 1940.
V roce 1943 už měla britská i americká armáda 4 000 letounů nazvaných North American P-51 Mustang a o jejich výkonnosti se můžete přesvědčit v pořadu Vzdušní válečníci na Prima Zoom, kde uvidíte záběry z dechberoucí akce provedené pilotem Jamesem Howardem. Pomocí Mustangu vybaveného 6 kulomety M2 Browning ráže 12,7 mm v křídlech ubrání sestavu bombardérů proti 30 německým stíhačkám.
Oslnivá kariéra
Doprovod bombardérů při náletech byla ostatně primární funkce letounů. Zpočátku Mustangy nebyly tolik úspěšné, zvrat ale přišel díky neuposlechnutí rozkazu, který Mustangům velel letět v těsném závěsu za bombardéry. Piloti, kteří v praxi pozorovali taktickou nevýhodu tohoto postavení, se rozhodli rozkaz neuposlechnout a od bombardérů se vzdálit, čímž je použili jako návnadu.
Taktika vyšla a letadla Mustang mohla zaútočit na německé letouny ve chvíli, kdy se shlukovaly k útoku. Němci strategii prohlédli, ale jelikož hlavní cíle byly bombardéry, nemohli s tím mnoho dělat. Ztráty britských bombardérů klesaly, ztráty německých stíhaček rostly.
Mustang byl tak úspěšný stroj, že jej v roce 1947 překvalifikovali z typu P-51 (stíhač) na F-51 (bitevník). Po druhé světové válce se stroj účastnil suezské krize, indonéské invaze na nizozemskou Novou Guineu nebo útoků na pozemní cíle v korejské válce.
Zdroj: National WW2 Museum