Revoluční sovětský tank byl vyvíjen po nocích. Jeho konstruktéra stál test před Stalinem život

Tanky v pekle bojů (2) - T-34 konstruktér
Mezi dvěma světovými válkami bylo bojiště španělské občanské války (červenec 1936-duben 1939) místem, kde si Němci i Sověti zkoušeli nejnovější typy zbraní včetně tanků. Zatímco Němci přišli s typem Panzer I, Sověti ve Španělsku nasadili svůj tank BT-5, který kombinoval revoluční systém odpružení od amerického vynálezce Johna Waltera Christieho (tank M1930) s 45mm protitankovým kanónem a vysokou rychlostí (až 80 km/h).
Na svou dobu úspěšný tank, z něhož vyšel vylepšený BT-7, ale trpěl několika nedostatky. Kromě relativně slabého pancéřování (pouze 6-13 mm, u BT-7 maximálně 22 mm) se často při sebemenším zásahu změnil v ohnivou kouli. Sověti některé zničené tanky dopravili ze Španělska do Charkova a pověřili mladého inženýra s vášní pro tanky Michaila Koškina, aby našel příčinu a odstranil ji.
Přečtěte si také: Legendární německá zbraň ničila tanky po stovkách. Podívejte se na její smrtící palbu
Tajný projekt inženýra Koškina
Aby získal vysněnou práci, vzdal se Koškin pohodlného vedoucího místa v továrně na cukrovinky. Mladý nadšenec rychle zjistil, že hlavním problémem tanků BT je jejich benzínový motor, který nebyl dobře chráněn a benzínové páry pak snadno zažehl jediný výstřel. Modernizovat tanky BT mu ale přišlo jako ztracený případ. Místo toho se vskrytu soustředil na svůj vlastní projekt, který podle roku, kdy o něm začal poprvé uvažovat, nazval T-34.
Koškin tak přes den naoko pracoval na tancích BT, po nocích ale promýšlel a kreslil plány nového revolučního tanku. Chtěl postavit tank, který by za každou cenu dokázal ochránit svou posádku. Rozhodl se, že použije dieselový motor, který hoří mnohem hůře než benzínový. Navrhl sklon pancíře v úhlu 60 stupňů, takže se od něj budou střely odrážet, a samotný pancíř zesílil na 20-90 mm. Navzdory hmotnosti 26 tun, což byl dvojnásobek BT-7, měl mít nový T-34 stále vynikající rychlost 50 km/h. Hlavní zbraní se stal 76milimetrový kanon F-34.
Konstruktér pracoval téměř pět let a v roce 1939 konečně představil projekt T-34 Rudé armádě. Její velení ale kritizovalo hmotnost tanku i to, že na rozdíl od BT nemohl jezdit bez pásů. Projekt byl zamítnut, Koškin se ale nevzdal a sám postavil prototyp tanku. Poslední možností, jak ho prosadit, bylo předvést ho samotnému Stalinovi.
Po vlastní ose do Moskvy
Zatímco Adolf Hitler napadl v září 1939 Polsko a rozpoutal druhou světovou válku, Koškin dál pracoval na tanku, který byl podle něj jedinou nadějí Sovětského svazu v případné konfrontaci se stále rozpínavějším nacistickým Německem. Možná i proto Stalin na Koškinovu žádost slyšel a přislíbil mu, že pokud tank předvede na polygonu poblíž Moskvy, zváží jeho sériovou výrobu.
Koškin souhlas generálního tajemníka přijal jako výzvu a se svým prototypem osobně vyrazil z Charkova na 800 kilometrů dlouhou cestu po vlastní ose. „Odmítli mu přístup na několik mostů, takže musel přebrodit řeky. Nakonec dorazil na zkušební místo Kubinka, kde si jeho tank prohlédl sám Stalin,“ řekl v pořadu Tanky v pekle bojů na Prima ZOOM ruský generál a autor několika knih o historii druhé světové války Machmut Achmetovič Garejev.
Mohlo by vás také zajímat: Na přehlídce v Moskvě projel jediný tank. Čest zachraňoval stroj vyráběný i v Československu
Tank se v náročných zkouškách ukázal jako nejen dobře chráněný, ale také jako neuvěřitelně rychlý a obratný. Stalin ještě nechal Koškina tank odřídit do Finska, s nímž v té době Sovětský svaz válčil. Generalissima zkoušky přesvědčily, takže nařídil sériovou výrobu T-34. Koškin se ale z úspěchu dlouho neradoval – 26. září 1940 podlehl zápalu plic. Inženýr ve svém tanku myslel na vše, jen ne na vytápění…
Kvantita podpořila kvalitu
Koškinův revoluční tank se stal hlavní zbraní Sovětského svazu v boji proti Německu. Němečtí tankisté byli existencí T-34 v létě 1941 zcela zaskočeni, o jeho existenci totiž neměli ani tušení. Tank prošel několika modernizacemi, z nichž nejvýznamnější bylo osazení jeho věže výkonným 85milimetrovým kanonem D5-T, který si poradil s většinou německých tanků.
Kvalitu nicméně v případě T-34 podpořila kvantita. Celkem bylo za války vyrobeno 58 350 tanků T-34/76 a T-34/85, z nichž 44 900 bylo zničeno. Tanky se vyráběly i po druhé světové válce, celkem jich z výrobních linek (mimo jiné i v Československu) sjelo 84 000.
Zdroj: The National Interest, HowStuffWorks
Video, které jste mohli minout: Vylodění v Normandii se zúčastnily tanky, které uměly plavat. Podívejte se, jak úžasný vynález fungoval