15. září 2023 15:01

Stíhačka F-35B zvládne kolmý start jako málokdo. Pokochat se teď mohou i Češi

Americké stíhačky v Mošnově

Letoun F-34B zvládne kolmý start i přistání. Jde o mistrovskou disciplínu vhodnou pro letadlové lodě i krizové situace, kdy přistávací dráha není dostatečně dlouhá.

Letadel v kategorii VTOL (Vertical Take-Off and Landing – letadlo s vertikálním vzletem a přistáním) nebo STOVL (Short Take-Off and Vertical Landing – letadlo s krátkým vzletem a vertikálním přistáním) po světě moc nenajdeme.

Přečtěte si také: Česko zvažuje nákup 24 letounů F-35 za astronomickou sumu. Situace s gripeny se zkomplikovala

Asi největší zkušenost s nimi mají Britové, kteří už v 60. letech zkonstruovali Hawker Siddeley Harrier jako první operačně způsobilý bitevní letoun pro blízkou leteckou podporu a průzkum s úkolem chránit letadlové lodě. Od roku 1980 pak letectvo britského Královského námořnictva využívalo novou generaci strojů Sea Harrier od British Aerospace, které se vyznamenaly hlavně ve válce o Falklandské ostrovy. Tehdy sestřelily 20 argentinských letadel při ztrátě dvou vlastních.

S kolmým startem a přistáním experimentoval i Sovětský svaz. Jeho Jakovlev Jak-38 (v kódu NATO Forger) byl dokonce prvním operačním palubním stíhacím letounem s pevným křídlem a kolmým vzletem na světě, když o čtyři roky předstihl palubní verzi britského Harrieru. Na rozdíl od jednomotorového britského stroje měl Jak-38 dva motory pro kolmý start a přistání a třetí motor pro let v přímém směru. Sověti ho využívali na dnes už vyřazených těžkých leteckých křižnících Projektu 1143 (například Admiral Gorškov).

Kolmý start made in USA

Zatímco Rusko po rozpadu Sovětského svazu na kategorii VTOL/STOVL rezignovalo (Jak-141 zamrznul po desítkách let vývoje ve fázi prototypu), Britové se po vyřazení Sea Harrierů z aktivní služby v roce 2006 poohlíželi po jejich náhradě. Řešení nabídl americký výrobce Lockheed Martin s „B“ variantou svého bojového letounu F-35 Lightning II. Na kolmý start i přistání se můžete podívat tady:

F-35B kromě otočné trysky využívá i tahu zdvihového dmychadla zabudovaného za kabinou. Při vertikálním startu nebo přistání se tak musí nejprve odklopit kryt v horní části trupu, aby mohlo dmychadlo poháněné hřídelí z motoru nasávat vzduch nad letadlem a tlačit ho pod stroj. Kromě dmychadla a hlavní trysky se F-35B při manévrech VTOL opírá i o dvě pomocné trysky ve vnitřní části křídel.

Vůbec poprvé mohou v Česku tento manévr sledovat návštěvníci víkendových Dnů NATO na letišti v Mošnově, kam kromě jednoho stroje F-35B v britských barvách přilétly i dva letouny verze F-35A, o jejichž nákupu uvažuje i česká armáda.

Kromě letectva americké námořní pěchoty, které letouny F-35B používá od roku 2015, bude 138 těchto strojů zařazeno do britského Královského letectva a do letectva britského Královského námořnictva. Spojené státy ale mají objednávky i od Japonska a Itálie. Na testování startů a přistání z paluby letadlové lodi HMS Queen Elizabeth se můžete podívat tady:

Na rozdíl od „klasické“ verze F-35A platí za svou schopnost kolmého startu a přistání F-35 menším prostorem ve zbraňových šachtách a o 28 procent menším objemem palivových nádrží a tím také kratším doletem. Letadlo je také při náročnějších manévrech limitované přetížením 7G proti 9G u verze F-35A. Kromě verzí A a B vznikla i verze F-35C určená k provozu z palub letadlových lodí.

Zdroj: Air and Space Forces Magazine, Lockheed Martin

Miroslav Honsů

redaktor FTV Prima

Všechny články autora

Populární filmy na Prima Zoom