Stíhací chlouba Francie vydrží přetížení 9G a cíl vidí na 200 km. Podívejte se, co všechno dokáže
V kůži pilota S1 (1) - Dassault Rafale
Francouzský bojový letoun byl navržen pro zachování vzdušné převahy, k čemuž mu pomáhá špičková technika. Není divu, že jde o chloubu Francie.
Elegantní francouzský víceúčelový stíhací letoun má kořeny na počátku osmdesátých let, kdy se Francie, Itálie, Velká Británie, Německo a Španělsko dohodly na společném projektu nového bojového letounu, jenž by vyvažoval působení nové generace ruských stíhaček. Konstrukcí a částí výroby byla pověřena Francie, což vyústilo v nové stíhací letouny. V roce 1985 ale Francie konsorcium opustila a začala se věnovat vlastním plánům na bojové stroje. Ovoce jejich snažení přišlo o rok později.
Dassault Rafale je francouzskou legendou Zdroj: ČTK / Profimedia.cz
Dassault Rafale v akci Zdroj: Profimedia.cz
Tankování stíhačky Dassault Rafale Zdroj: Profimedia.cz
Dassault Rafale v akci Zdroj: ČTK / Profimedia.cz
Dassault Rafale využívá francouzské letectvo i námořnictvo Zdroj: ČTK / Profimedia.cz
Dassault Rafale Zdroj: ČTK / Profimedia.cz
Dassault Rafale ve stylu kachní koncepce Zdroj: ČTK / Profimedia.cz
Smrtící kachna
Letoun Dassault Rafale poprvé vzlétl 4. července 1986, kdy model poháněly dva americké dvouproudové motory General Electric F404-GE-400, které mu umožnily rychlost Mach 1,3 a přetížení 5G. Francie tehdy získala unikátní stroj a v roce 1988 byla objednána sériová výroba.
Čtěte také: Stíhačky z Top Gunu 2: Populární F/A-18F Super Hornet doplní neznámý supersonický stroj
Letounu pomáhá konstrukce s delta křídlem a plochami uzpůsobenými tzv. kachní koncepci, tedy umístění vodorovných ploch vpředu před křídlem. Letoun snese přetížení až do 9G, navíc je navržen s ohledem na co možná největší snížení radarového odrazu a tepelné stopy. Dosahuje toho zvláštním tvarováním draku letadla a použitím kompozitních materiálů. Zároveň je stroj vybaven radarem RBE2 od firmy Thales, jenž mu umožňuje vyhledat cíl na 200 km a sledovat jej na 167 km, nebo elektrooptickým systémem pasivních senzorů OSF. S jeho pomocí identifikuje vzdušné cíle a nasadí tepelně naváděné střely i mimo vizuální vzdálenost. Letecké vlastnosti dokonale ukazuje pořad V kůži pilota na Prima ZOOM a prohlédnout si je můžete i ve videu výše.
Zdroj: Dassault Aviation / Encyclopedia Britannica