29. října 2025 11:45

Co by lidé dělali s vědomím, že se blíží konec světa? Unikátní experiment nastínil chování před apokalypsou

Jak by se lidé chovali, kdyby věděli, že svět opravdu končí? Odpověď nabídla netradiční studie, která využila populární online hru. A i když šlo jen o digitální apokalypsu, výsledky jsou překvapivě lidské.

Když vědci chtějí zkoumat lidské chování v mezních situacích, obvykle sáhnou po možnosti takovou situaci co nejlépe nasimulovat. Jenže simulovat konec světa, to je trochu jiný kalibr. Tým výzkumníků z Korejského institutu pro pokročilé vědy a technologie (KAIST) proto využil neobvyklý zdroj dat: online hru ArcheAge, kde se tisíce hráčů pohybují po stejném virtuálním světě.

Konec světa vědci analyzovali na základě dat z beta testu, který trval celkem 11 týdnů a hráči věděli, že cokoli v něm udělají, se na konci smaže. Jinými slovy, všechno, co vybudují, získají nebo prožijí, jednoduše zmizí.

Konec bez chaosu

Tenhle digitální konec světa samozřejmě nebyl zdaleka dokonalou analogií; v reálném světě by lidé většinou nejdřív žili normálně, plánovali, pracovali, investovali čas a energii, a teprve potom by náhle zjistili, že všechno skončí. V beta testu ArcheAge naproti tomu hráči od začátku věděli, že svět zanikne. Jejich jednání proto odráželo spíš dlouhodobý život „s vědomím marnosti“, ne náhlý šok z blížícího se konce.

Čtěte také: Expedice šla zjistit, zda je Země skutečně plochá. Poslední výlet na Antarktidu přinesl zábavné výsledky.

Vědci nicméně měli šanci sledovat, jak se lidé chovají, když všechno, co budují a dělají, ztratí smysl, a právě to bylo jejich cílem. Tým analyzoval přes 270 milionů záznamů o chování hráčů, od toho, jak plní úkoly, až po souboje, které vedou. A výsledek?

Nezaznamenali jsme vlastně žádné plošné změny chování,uvedli autoři studie. „Několik jedinců začalo častěji projevovat antisociální sklony, například zabíjet ostatní hráče.“ Zároveň se ale také ukázalo, že hráči vystavení této situaci neměli zájem usilovat o rozvoj svých postav. Přestali například plnit různé úkoly a jinak zvyšovat úroveň svých dovedností.

Za zmínku stojí i fakt, že ti, co zůstali online až do samotného konce, se chovali nejmírněji a vykazovali nejvíce sociálního chování. „Zaznamenali jsme nárůst pozitivních emocí v herních chatech a větší tendenci vytvářet krátkodobé skupiny,“ popsala studie. Jinými slovy, i virtuální apokalypsa dokáže lidi semknout.

Zdroj: Cornell University, University at Buffalo, Digital Trends.

Video, které jste mohli minout: Nad Moskvou se prohnala záhadná zářící koule. Nebyl to dron ani ukrajinská raketa.

Klára Ochmanová

Klára Ochmanová

redaktorka FTV Prima

Všechny články autora

Populární filmy na Prima Zoom