Letecká havárie v Alpách zabila 149 lidí. Nemocný pilot přepsal pravidla letecké dopravy
Letecké katastrofy 7 - Šílený pilot
Let 9525 měl 24. března roku 2015 proběhnout zcela standardně. Jenže maniodepresivní pilot Andreas Lubitz měl plán, který skončil tragédií.
Piloti na mezinárodních linkách musí mít za sebou náročné zkoušky a lékařské kontroly včetně psychotestů. Andreas Lubitz v roce 2009 letecký výcvik přerušil, protože měl problémy se syndromem vyhoření. Objevovaly se u něj deprese, které ale před zaměstnavatelem tajil. Když o šest let později, 24. března 2015, usedl do pilotní kabiny Letu 9525 mezi španělskou Barcelonou a německým Düsseldorfem, bylo zaděláno na tragédii, která stála život 149 cestujících.
Pilot zůstal v kabině sám
Graf výšky letu ukazuje, že v 10:00 letadlo startovalo z nulové nadmořské výšky z letiště El-Prat. V 10:27 bylo v letové hladině zhruba 11 600 metrů. Jak ukazuje dokument Letecké katastrofy 30. dubna ve 13:55 na Prima ZOOM, Lubitz v tu chvíli zůstal v kabině sám a nastavil autopilota na výšku 29 metrů, což bylo v místech, kde se letadlo nacházelo, hluboko pod úrovní terénu. Letadlo nabralo prudkou sestupnou trajektorii. Zatímco se druhý pilot zoufale snažil dostat do kabiny, radarový obraz zaznamenal nenormální pokles letu.
Poslední radarový záznam proběhl v 10:40:47. V ten okamžik se letadlo nacházelo v nadmořské výšce 1 882 metrů a letělo rychlostí kolem 700 km v hodině. Jen několik minut poté, co se stroj ztratil z radaru, byla vyslána stíhačka Dassault Mirage 2000, aby vizuálně prověřila situaci. Stále totiž byla ve hře možnost, že jde jen o výpadek signálu.
149 mrtvých cestujících
Velmi rychle se však ukázalo, že pilot spáchal sebevraždu a dalších 149 lidí tím nad Francouzskými Alpami odsoudil k smrti. Jedním z důsledků této katastrofy bylo, že za žádných okolností nesmí pilot zůstat v kabině sám.
Zdroj: New York Times