29. září 2022 06:00

Existují paralelní vesmíry? K potvrzení je nutné provést specifický test

Ve vesmíru existuje poměrně dost zajímavých věcí, které zdánlivě nemají vysvětlení. Například temná hmota, prvek vytvářející gravitační pole, který není ničím zachytitelný. Jedna z hypotéz je, že se k nám dostala z paralelního vesmíru, jenž se kdysi srazil s naším. Jak se ale mohlo několik různých vesmírů ocitnout vedle sebe? Jedním z možných vysvětlení je teorie kosmologické inflace.

Podle teorie inflace se během velkého třesku začal vesmír rozpínat, což mohlo skončit před 14 miliardami let. Rozpínání ale neskončilo všude naráz. V jedné oblasti se růst vesmíru zastavil, v jiných pokračoval. Při rozpínání se části vesmíru mohly „odštípnout“, osamostatnit se a dále se vyvíjet nezávisle s vlastní soustavou částic a vlastními fyzikálními zákony, našim znalostem právě tak cizími jako třeba temná hmota. Jak by se k nám ale částice z jiného vesmíru mohla dostat?

Srážka vesmírů

V souladu s teorií inflace by se paralelní vesmíry měly pohybovat vedle sebe. Podle dokumentu Obnažený vesmír II, který můžete vidět ve čtvrtek odpoledne na Prima ZOOM, si lze vesmíry představit jako jednotlivé bubliny obývající jeden prostor, jakýsi mnohovesmír. Když vznikne další vesmír a začne se rozpínat, může se přitom dotknout jiného vesmíru a zanechat v něm otisk, vodíkovou stopu, a také pár jiných částic, které ovlivní chod sousedního vesmíru.

Hledání stop

Samozřejmě je to pouze teorie, jejíž průkaznost ale může dokázat náročný vědecký pokus – sledování vodíkové stopy teleskopem. V případě, že by takové záření vědci ve vesmíru objevili, mohli by tím podpořit teorii mnohovesmíru. Jednalo by se o první pozorovací test dokazující, že mnohovesmír existuje.

Zdroj: Live Science