Při odsunu Sovětů z Československa vojáci kradli absurdní věci. Kocáb musel blafovat
Desítky plošinových vagonů s tanky, samohybnými děly, obrněnými transportéry, nákladními auty a další technikou spolu se čtyřmi vagony pro mužstvo táhly dvě dieselelektrické lokomotivy, další dvě pak soupravu tlačily zezadu. Tak vypadal vůbec první konvoj s vojáky Střední skupiny sovětských vojsk, který vyjel 26. února 1990 ve 14 hodin a 40 minut z Frenštátu pod Radhoštěm směrem na východ.
Tamní kasárna v srpnu 1968 narychlo vyklizené československou armádou obsadily dva sovětské pluky – 100. tankový a 1047. dělostřelecký – a zůstaly zde téměř 22 let. Kapacita ubikací ale pro 2 000 vojáků a několik set rodinných příslušníků nestačila, takže prakticky okamžitě po okupaci začali Sověti stavět v areálu i přímo ve městě panelové domy a obsazovat je rodinami důstojníků. Podle dokumentu Poslední vlak dokumentaristy Milana Bayera ale v každém vchodu musela bydlet nejméně jedna česká rodina, což mělo zabránit případnému teroristickému útoku.
Dokument Milana Bayera si můžete pustit zde:
Dohodu o odsunu sovětské posádky z Frenštátu několik týdnů nezávisle na oficiálních jednáních mezi Prahou a Moskvou dojednávala místní radnice, kterou zastupoval tajemník Daniel Norský. Podle jeho vzpomínek zaznamenaných v Paměti národa se vojákům zpět do Sovětského svazu nechtělo, proto vůči jejich veliteli použil fintu: „Řekl jsem mu, aby si uvědomil, že ve výhodě budou ti, kteří se vrátí do Sovětského svazu nejdříve. Pro ty budou místa v kasárnách, byty. Ale co ti další? Ti skončí někde v poli ve stanech.“
To zabralo a první konvoj tak k překvapení všech vyrazil směrem k hranicím Sovětského svazu už v den, kdy se v Moskvě za účasti prezidentů Václava Havla a Michaila Gorbačova teprve podepisovala mezivládní dohoda o odchodu sovětských vojsk z území Československa. Celkem bylo z Frenštátu vypraveno 15 vlakových souprav, poslední z nich 13. března 1990.
Železničáři to zvládnou
Frenštát pod Radhoštěm ale představoval jen začátek gigantické operace, v rámci které bylo ve třech etapách nutné dopravit do Sovětského svazu 73 500 vojáků s 39 000 rodinnými příslušníky, 1 220 tanků, 2 500 vozidel pěchoty a obrněných transportérů, 105 letadel, 175 vrtulníků a 95 000 tun munice. To vše bylo rozmístěno v pěti výcvikových prostorech Mimoň, Libavá, Lešť, Mladá a Malacky, a dále v 33 posádkách, na čtyřech letištích a v 19 skladech.
Sovětská strana se navíc nikam nehnala. Moskva nejprve spočítala, že k odsunu jednotek bude potřeba 1 800 vlaků, 31 000 převážně plošinových vagónů a minimálně dva roky času. Podle časopisu Železničář generál Rudolf Ducháček naopak tvrdil, že postačí 800 vlaků a šest měsíců času.
Ve hře byla i propustnost východoslovenských překladišť, kde se vlaky musely kvůli rozdílnému rozchodu kolejí překládat. Železniční odbory se ale zavázaly k maximálnímu počtu přesčasů. „Přes hranici až sedm vlaků denně, když to budou vlaky se Sovětskou armádou,“ nechaly se slyšet. Dohoda, kterou v Moskvě 26. února 1990 podepsali ministři zahraničí ČSSR a SSSR Jiří Dienstbier a Eduard Ševardnadze, nakonec určila za nejzazší termín odsunu 30. června 1991.
Železničáři nakonec všechno zvládli o pár dnů dříve. ČSD vypravily 825 vlaků o 20 265 vozech a dalších 11 088 kusů kolejové techniky bylo připojeno k pravidelným nákladním vlakům. Pro srovnání po silnici odjelo ve 27 kolonách 1 709 vozidel, letecká doprava si připsala 15 přeletů. Vše proběhlo hladce zřejmě i proto, že československá strana upustila od celních prohlídek. Sověti si tak mohli domů odvézt vše, co se jim podařilo nakoupit (a mnohdy i odmontovat) včetně vodovodních baterií a záchodových mís.
Kocábovo blafování
Hudebník a poslanec Michael Kocáb, který byl místopředsedou a hlavní tváří komise Federálního shromáždění pro dohled nad stažením vojsk z Československa, později pro Paměť národa vzpomínal, jak prováděl namátkové kontroly muničních skladů. Občas šlo podle něj o blafování a hru nervů – jako v případě, kdy pomocí nejnovějšího výkřiku techniky přesvědčil vojáka, aby mu ukázal skrytý vstup do největšího sovětského muničního skladu. „Vyndal jsem svůj tehdejší první notebook – vypadal jako zařízení, kterým můžete odpálit bombu. Já tam měl jen něco napsaného ve Wordu, ale on měl pocit, že tím něco ovládám,“ komentoval složitou situaci Kocáb.
S odsunem sovětských vojsk je neodmyslitelně spojen hudebník Michael Kocáb Zdroj: Profimedia.cz
Poslední transport se sovětskými vojáky byl vypraven 19. června 1991 z Milovic a o dva dny později překročil východní hranici tehdejší federace. Večer 24. června na velkém koncertě v Praze vystoupil Kocáb se svým Pražským výběrem a veliteli Střední skupiny sovětských vojsk generálplukovníkovi Eduardu Vorobjovovi zazpíval i Frank Zappa. Celý proces formálně uzavřel podpis protokolu o ukončení odsunu sovětských vojsk z Československa 25. června 1991 v Praze.
Generál Vorobjov, který v noci z 20. na 21. srpna 1968 se svým oddílem překročil československou hranici s NDR u vesnice Černý Potok na Chomutovsku, se symbolicky stal i posledním vojákem, který ukončil vojenskou okupaci Československa. Dva dny po podpisu posledních dokumentů nastoupil 27. června 1991 do letadla na kbelském letišti v Praze a odletěl vstříc nejisté budoucnosti v Sovětském svazu, který se měl už šest měsíců poté rozpadnout.
ZDROJ: Paměť národa