31. srpna 2022 06:00

Největší dinosaurus Evropy: Zachovalý pravěký gigant byl objeven na nečekaném místě

Majitel pozemku ostatky obřího dinosaura objevil během rekonstrukce. Teď mu na dvorku bydlí archeologové.

Nejedno dítě posedlé prehistorickými ještěry by si na svém dvorku přálo objevit dinosauří kosti. A sny se občas očividně plní, protože přesně tohle se stalo v Portugalsku. Majitel domku s přilehlým pozemkem plánoval rekonstrukci dvorku, když narazil na podivné, obrovské kosti. Radši proto přivolal odborníky. To se stalo v roce 2017. Jestli toho náhodou tak trochu nelituje, si nejsme jistí, protože místo rekonstrukce má na dvorku archeologické naleziště. To ale není všechno. Tenhle portugalský dvorek zřejmě vejde do paleontologických dějin, protože dinosaurus, kterého tam našli, je největší v Evropě.

Je to brachiosaurus?

Vědci zjistili, že ostatky patří velkému exempláři sauropodů. Tihle býložraví dinosauři chodili po čtyřech, měli dlouhé krky a ocasy a byli obrovští. Jejich nejmenší druh, Europasaurus holgeri, měřil zhruba šest metrů, ten největší, brachiosaurus, měl na délku okolo 26 metrů a vážil skoro 40 tun. A vědci z Lisabonské univerzity jsou přesvědčeni, že právě brachiosaurovi nalezené kosti patří. A podle všeho možná půjde o vůbec největší exemplář, kterého kdy v Evropě objevili.

Zatím se jim povedlo odkrýt důležité části páteře a hrudníku dinosaura a neskrývají nadšení. „Není rozhodně obvyklé najít všechna žebra zvířete, jako je tohle,“ vysvětlila Elisabete Malafaiová z Univerzity v Lisabonu. „Že jsou takhle zachovalé, je u dinosauřích ostatků celkem nevídané, a u sauropodů z období svrchní Jury to platí dvojnásob.“ Odborníci se teď budou snažit pokračovat v odkrývání masivní kostry. Podle toho, jak je zachovalá, by se jim to mělo podařit, vykopávky ale budou muset expandovat – na celého brachiosaura je totiž dvorek rozhodně malý.

Zdroj: Tisková zpráva Lisabonské univerzity