Spiknutí? Proč se už dávno neprosadily vynálezy, které mohou změnit svět
Proč už všude dávno nejezdí auta na vodík? Jde o spinutí ropných korporací? Pravda je mnohdy mnohem prozaičtější.
Někdy se objeví vynálezy s ohromným potenciálem. A přesto neuspějí. Co za tím stojí? Může za to spiknutí (vše)mocných korporací? Anebo jsou příčiny úplně jinde? Pokusme se to ukázat na příkladu dvou vynálezů, které tento potenciál měly. A přesto neuspěly...
Dva velké vynálezy byly předurčené ke světovému úspěchu: SpinCar a IzzyBike. O dva roky později jsou ale oba projekty ve slepé uličce. Co se stalo?
SPINCAR – DOKONALÉ MĚSTSKÉ AUTO
Bogdan Kuberacki si pamatuje ten okamžik 'heuréka', který ho jednoho dne přepadl ve Varšavě. Přemýšlel o malém vozidle, které by mohlo sloužit handicapovaným. Cílem bylo vytvořit automobil s elektrickým nebo pneumatickým motorem se dvěma paralelními koly vzadu a jedním vpředu, která by se dokázala otočit o 90 stupňů.
Spincar
Vzal své modely na obchodní veletrh a vrátil se domů s cenou. O jeho výtvoru informoval mezinárodní tisk a jeho internetové stránky navštívili lidé z více než 50 zemí světa. Všichni byli nadšeni možností eliminace problematického podélného parkování – bylo zde vozidlo, které jednoduše otočí kola a vecpe se kamkoli.
Kuberacki čekal na horečný příliv investorů, které přitáhne jeho řešení parkovacích problémů a ucpaných městských silnic. A čeká dál...
Pinďour na Marsu. To není vtip, to je věda
Hlavní problém spočívá v tom, že i když by někteří investoři byli připraveni a ochotni pomoct, nikdo z nich se nechce zapojit do úvodní fáze, protože podrobnosti ohledně výroby, financí a reklamy nejsou jisté.
Spincar
Zahájit výrobu by stálo asi 20 milionů zlotých (zhruba 124 milionů korun), k tomu je ale potřeba ještě přičíst další náklady na související služby. A tak je ze SpinCaru jen jeden vzrušující polský vynález, který skončil ještě dřív, než mohl začít...
IZZYBIKE – CYKLISTICKÁ REVOLUCE
Mezitím Marek Jurek snil o šlapacím vozidle, které by si mohli pronajímat turisté ve střediscích a které by se dalo snadno přenášet. Jeho IzzyBike nemá žádné internetové stránky, které by se snažily přilákat zájem. Má jenom předváděcí model, který ukazoval investorům.
IzzyBike nevypadá jako běžné kolo. Sedadlo je jiné a odlišný je i způsob šlapání. Před jedenácti měsíci bicykl dostal zlatou medaili na Norimberském mezinárodním obchodním veletrhu iENA. Je to jediné kolo na světě s pohonem 2 x 2 a jediné, které se dá složit jen jednou rukou. Ale skutečným tajemstvím je malý kotouč spojující řídicí systém. Díky němu je kolo stabilní – nesloží se během jízdy, ale až když člověk chce. Jeden mechanismus se dvěma různými funkcemi. Kouzlo!
Izzybike
Jak k tomuhle vynálezu došlo? Inženýr Jurek, který pracuje v jednom z varšavských fyzikálních ústavů, chtěl skládací kolo sám pro sebe. Ta, která jsou na trhu, mu připadala buď příliš těžká, nebo příliš velká, a tak se rozhodl udělat si lepší.
Jurek je do budoucna optimističtější než jeho kolega se SpinCarem, ale i on připouští, že pokud nenajde financování, jeho projekt je odsouzený k záhubě. Předváděcí model nestačí na to, aby přesvědčil polské továrny nebo investory.
Jak funguje trh s vynálezy?
Existuje spousta lidí s dobrými nápady, a pak jsou tu ti, co mají peníze. Investoři jsou plní pochybností. Je trh připravený na další malé auto (po Smartu)? Bude zákazníkům připadat bezpečné a pohodlné?
Fotogalerie: Rozhledny, které berou dech
Technologie, kterou není možné komerčně využít, je zbytečná. Nejde jen o zajímavé nápady, ale také o posouzení nákladové struktury a poměru návratnosti.
Statistiky ukazují, že jen zhruba každý 20. vynález získá finanční prostředky - a jde převážně o digitální novinky, kde náklady na uvedení na trh jsou nižší. Obětí tohoto systému jsou vynálezci s dobrými, ale drahými nápady. A možná také my - tedy lidé, kteří by mohli být spokojenými uživateli SpinCaru a IzzyBiku.
ČTK