5. ledna 2023 14:00

Dvě planety velmi blízko Země mohou hýřit životem. Nacházejí se na dokonalém místě

Vědci přišli s fascinujícím objevem, který dává velkou šanci na nalezení mimozemského života. Nové planety se nacházejí pouhých 16 světelných let daleko.

Hledání dalšího života ve vesmíru je celoživotní náplní řady astronomů, bez ohledu na to, že se pravděpodobně nikdy nedočkají přímého potvrzení svých úvah a bádání. Přesto pátrání pokračuje a nedávno přineslo další velmi zajímavé výsledky vztahující se ke dvěma planetám v poměrně malé vzdálenosti od Země, na nichž by mohl být život. Jedná se o exoplanety GJ 1002b a GJ 1002c, které se nacházejí v obyvatelné zóně červeného trpaslíka GJ 1002 a jsou od nás vzdáleny 16 světelných let.

Život kolem nás

Obyvatelná zóna kolem hvězdy je zlatým středem mezi tím, kdy je planeta příliš horká nebo příliš chladná na to, aby se v ní mohl udržet život. Aby se planety nacházely v této zóně, musí obíhat kolem své hvězdy v takové vzdálenosti, aby na jejich povrchu teoreticky mohla být kapalná voda. „GJ 1002 je červený trpaslík s hmotností sotva osminy Slunce,“ uvedla astrofyzička Vera María Passenger z Instituto de Astrofísica de Canarias (IAC) ve Španělsku. „Je to poměrně chladná a slabá hvězda. To znamená, že její obyvatelná zóna se vůči ní nachází velmi blízko,“ dodala astrofyzička. Zároveň to znamená, že pohled na oblohu z povrchu jedné či druhé planety bude úplně jiný než ten náš s obrovskou hvězdou vyplňující značnou část obzoru.

Od romantických představ ale zpět k faktům. Ačkoli k potvrzení mimozemského života, nebo dokonce tekoucí vody mají astronomové ještě daleko, GJ 1002b a GJ 1002c zatím splňují všechny předpoklady. Výzkumný tým použil k odhalení planet 139 spektroskopických pozorování (měření záření v hlubokém vesmíru) pořízených v letech 2017 až 2021. Dalším krokem pak bude vyhodnocení jejich atmosfér buď na základě světla, které odrážejí, nebo tepla, které vydávají. „Budoucí spektrograf ANDES, na kterém se IAC podílí, by mohl posléze studovat přítomnost kyslíku v atmosféře GJ 1002c a posunout výzkum dál,“ vysvětluje astrofyzik Jonay I. González Hernández.

Planet podobných Zemi není málo

Díky těmto technologickým vylepšením se vědci pozvolna blíží k tomu, aby byli schopni přesně a rychle změřit chemické znaky života na nejrůznějších planetách, přestože jsou od nás vzdáleny světelné roky vesmírem, což by mohlo pomoci rozšířit aktuální počet již objevených 5 000 planet, na nichž může být život. „Zdá se, že příroda se nám snaží ukázat, že planety podobné Zemi jsou ve skutečnosti velmi časté,“ dodává astrofyzik Alejandro Suárez Mascareño.

Zdroj: Science Alert