22. listopadu 2022 06:00

První život Sluneční soustavy zřejmě nevznikl na Zemi. Nové poznatky ukazují na překvapivou planetu

Díky studiu prastarých meteoritů se odborníkům povedlo získat zajímavé důkazy, které je vedou k myšlence, že život možná daleko dřív prospíval někde úplně jinde než na naší planetě.

Poté, co se zformovaly vnitřní planety sluneční soustavy, na nich ještě dlouho nebyl klid. Před více než 4 miliardami let je brutálně bombardovaly asteroidy. Avšak zatímco na Zemi se kvůli pohybu tektonických desek postupně smíchaly s planetární hmotou, na Marsu zůstaly na místě a díky tomu je můžeme studovat.

Analýza 31 marsovských meteoritů měla vědcům pomoct zodpovědět, odkud pocházejí, a také to, co oběma planetám poskytly. Odborníci je identifikovali jako uhlíkaté chondrity, které obsahují vodu. Ta obvykle tvoří okolo 10 procent jejich hmoty. Autoři výzkumu vypočítali, že díky těmto prastarým meteoritům se na Rudé planetě ocitlo tolik vody, že by ji celou mohla pokrýt 307 metry vody.

Navíc tyhle meteority, pocházející z vnější části sluneční soustavy, mají také poměrně vysoký obsah uhlíku ve formě složitých aminokyselin. Meteority tak de facto poskytly oběma planetám – jak Zemi, tak Marsu – všechno potřebné pro vznik života. Na které z planet se tedy život objevil jako první?

Mars vzkvétal, zatímco Země procházela peklem

Odborníci mají za to, že Země v tomhle závodě možná mohla prohrát. Protože zatímco Mars užíval ideálních podmínek, naše planeta procházela peklem. Pravděpodobně se totiž srazila s další, o něco menší planetou jménem Theia. Během téhle těžko představitelné kolize se obě planety roztříštily a z oblak magmatu, plynu a dalších chemických prvků se Země opět zformovala, ale tentokrát nikoli jako solitér – vedle ní vznikl Měsíc. Život tady proto ještě dlouho nemohl existovat, a je proto možné, že se jako první objevil na Marsu.

Zdroj: Science Advances