1. října 2024 13:15

K Zemi se řítí nejjasnější kometa roku, vidět bude za soumraku i z měst

Pokud se předpovědi astronomů vyplní, ovládne v říjnu oblohu nad Českem nejjasnější kometa od roku 2007.

Kometu C/2023 A3 (Tsuchinshan–ATLAS) objevilo nezávisle na sobě několik observatoří. Systém ATLAS (Asteroid Terrestrial-impact Last Alert System) varující před asteroidy ji zachytil v únoru 2023, na snímcích pořízených čínskou observatoří Tsuchinshan se kometa už začátkem ledna 2023 jevila jako asteroid. Astronomové ji zpětně dohledali i na snímcích systému ZTF (Zwicky Transient Facility) umístěném na observatoři Palomar, a to už z 22. prosince 2022.

Nejblíže ke Slunci se kometa dostala 24. září 2024, a to na vzdálenost 58,6 milionu km, což je o něco dál, než je oběžná dráha Merkuru. Právě přiblížení ke Slunci způsobuje, že se ledové jádro komety zahřívá a kometa zjasní.

Přečtěte si také: Astronomové vyhlížejí nejjasnější kometu století. Pouhým okem bude vidět celé týdny

Kdy můžeme kometu pozorovat

K Zemi se kometa C/2023 A3 (Tsuchinshan–ATLAS) nejvíc přiblíží 12. října odpoledne, a to na vzdálenost 0,472 astronomické jednotky. To je necelých 71 milionů km, tedy zhruba 184násobek vzdálenosti Země a Měsíce. Vidět bude nízko nad západním obzorem, a to podobně jako v roce 2020 kometa NEOWISE dokonce i z měst.

„Toho dne bychom ji mohli vyhlížet velmi nízko nad obzorem už za pokročilého soumraku a v případě její vysoké jasnosti si ji vychutnat už prakticky v plné kráse. Bude ale zapotřebí pozorovací místo s dokonale odkrytým západním obzorem, například kopec či nějaká vyhlídka,“ upozornil astronom a fotograf Petr Horálek. Kometa by v té době podle něj díky geometrii své dráhy vůči rovině zemské dráhy mohla ukázat také výrazný protiohon. Ten můžeme vidět i v časosběrném videu pořízeném 19., 20. a 23. září 2024 z Mezinárodní vesmírné stanice (ISS):

Pouhým okem bude kometa vidět minimálně do konce října, za příznivých podmínek dokonce i ve dne, přičemž od 18. října přestane na večerní obloze pozorování rušit Měsíc. Bez dalekohledu by kometa mohla být pozorovatelná ještě do začátku listopadu, malými dalekohledy pak až do počátku prosince 2024.

Mohlo by vás také zajímat: OBRAZEM: Zatmění Měsíce a superúplněk. Česko v noci zažilo unikátní nebeský úkaz

Kometa C/2023 A3 (Tsuchinshan–ATLAS) se pohybuje rychlostí 67,33 km/s a pochází z Oortova oblaku, což je obří kulovitá oblast obklopující Sluneční soustavu. Podle astronomů se v oblaku nacházejí miliony objektů včetně komet, z nichž některé čas od času „vystřelí“ směrem k Slunci. Při průletu kolem naší hvězdy se mnohé komety rozpadnou, další naopak zazáří nečekanou intenzitou. Kromě velmi jasné komety NEOWISE z roku 2020 tak předvedla mimořádné kometární divadlo například v roce 2007 kometa McNaught.

Zdroj: Petr Horálek, Star Walk