3. listopadu 2022 11:30

K Zemi míří „zabiják planet“. Gigantický asteroid je rekordně velkou hrozbou

Na konci října 2022 objevili astronomové dosud největší asteroid za posledních osm let, který má v budoucnu protnout oběžnou dráhu Země a je dost velký na to, aby zničil planetu.

Na konci října 2022 objevili astronomové dosud největší asteroid za posledních osm let, který má v budoucnu protnout oběžnou dráhu Země. Asteroid nese označení 2022 AP7 a za jeho objevem stojí Scott Sheppard z Carnegie Institution for Science ve Washingtonu. Celkem byly objeveny tři asteroidy, jen AP7 však lze potenciálně označit za nebezpečný, i když podle zprávy zveřejněné v odborném časopise Astronomical Journal nehrozí, že by Zemi skutečně zasáhl.

Jak velký je zabiják planet?

Průměr asteroidu se pohybuje mezi 1,1–2,3 kilometry a vedle toho, že jde o jeden z největších tzv. potenciálně nebezpečných asteroidů, spadá rovněž mezi 5 procent největších, které kdy lidstvo při zkoumání vesmíru odhalilo. „Každý asteroid o velikosti nad 1 km je považován za zabijáka planet,“ uvádí Sheppard a dodává, že pokud by těleso skutečně narazilo do Země, následky pro život na naší planetě by byly zničující.

„Povrch země by se pravděpodobně výrazně ochladil, protože by se k němu nedostalo sluneční světlo,“ vysvětlil Sheppard s odkazem na to, že po dopadu asteroidu by byly do atmosféry vymrštěny miliony tun zeminy a prachu, které by se zde držely dlouhá léta. Sám vedoucí výzkumu ale nechce nikoho strašit, takže v článku ihned přidává vysvětlení, že v současné době nemá asteroid šanci Zemi zasáhnout. Je to dáno zejména tím, že podle aktuálních výpočtů protíná dráhu naší planety na odvrácené straně Slunce, a dokud nebude možné trajektorii lépe spočítat, není prý důvod k obavám.

Riziko není zcela zanedbatelné

Podobně vlažně se k objevu staví také ředitel Národního informačního střediska pro objekty blízké Zemi Jay Tate, který považuje Zemi ve skutečnosti za velmi malý cíl. Je nicméně trochu opatrnější než Scott Sheppard a doplňuje, že pravděpodobnost dopadu je nízká, nikoliv zcela zanedbatelná. Až nadcházející desetiletí až století, kdy bude možné trajektorii objektu lépe vypočítat, tak definitivně potvrdí, jestli lidstvo čeká apokalypsa jako ve filmu K zemi hleď!, nebo si spíš střihneme variaci na Armageddon s Brucem Willisem.

Zdroj: The Guardian