14. ledna 2024 06:05

Dopadne letos na Zemi asteroid? NASA reagovala na zvěsti o blížící se apokalypse

Už v listopadu 2023 se začaly objevovat zprávy, že v průběhu roku 2024 dopadne na Zemi asteroid o velikosti několika set metrů.

Portál GB News zprávu rozšířil na základě oficiálních dat NASA, konkrétně z tabulek zahrnujících procentuálně vyjádřenou pravděpodobnost srážky naší planety s nějakým vesmírným tělesem. Začalo se poukazovat na objekt 2007 FT3, který by mohl naší planetu zasáhnout začátkem října, a ačkoliv by dopad nezničil celou Zemi, její značnou část ano.

Ztracený asteroid

Asteroid 2007 FT3 byl poprvé, a dlužno dodat, že naposledy, pozorován v roce 2007. Bohužel pro lidstvo probíhalo pozorování necelých 30 hodin, po kterých se asteroid lidem z NASA ztratil z dohledu. Je proto považovaný za „ztracený“, nikoliv však neznámý, protože i denní pozorování stačilo k výpočtu trajektorie a následným odhadům, zda a případně kdy zasáhne naší planetu. Tímto způsobem bylo identifikováno až 89 možných srážek s tím, že jedna z nich může nastat 5. října 2024.

Pokud by se asteroid se Zemí skutečně srazil, vyvolal by výbuch o síle 2,6 gigatun TNT. Jen pro srovnání, nejsilnější jaderná zbraň, která byla kdy na Zemi odpálena – Car-bomba – vybuchla silou „pouhých“ 50 megatun TNT. Předpokládá se, že by 2007 FT3 zničil obrovský kus planety a nic by jeho dopadu nemohlo vzdorovat. Teď už ale konečně přichází uklidnění, které NASA zopakovala poté, kdy se zprávy o srážce s asteroidem začaly šířit. Pravděpodobnost, že by 5. října skutečně do Země narazil, je doslova 0.0000087 procent a jen nepatrně vyšší pravděpodobnost počítá s možnou srážkou v březnu 2030.

Mohlo by vás zajímat: Pokud by k Zemi letěl velký asteroid, NASA spustí plán o pěti krocích

„Není nám známo, že by Zemi v příštím století hrozila srážka s asteroidem. Pečlivě sledujeme oblohu, abychom objevili, sledovali a zařadili všechny asteroidy či objekty pohybující se blízko Země,“ uvedl pak v krátkém prohlášení mluvčí NASA pro britský portál Standard. „Důležitou poznámkou je, že planetární vědci definují těsné přiblížení asteroidů u objektů, které se dostanou do vzdálenosti 30 milionů kilometrů od dráhy Země,“ dodal pak mluvčí na uklidněnou a potvrdil, že čím čím větší asteroid je, tím snadněji ho odborníci na planetární obranu najdou a mohou vyhodnocovat rizika.

Zdroj: Science Times, GB News, Standard, Fox News