Gigantický most spojí pevninu s ostrovem, na jih Itálie má přinést prosperitu a pořádek
Po desítkách let slibů a odkladů dostal projekt mostu přes Messinskou úžinu konečně zelenou. Stavba má propojit italskou pevninu s ostrovem Sicílie a částka na výstavbu je plánovaná na 13,5 miliardy eur, tedy v přepočtu asi 340 miliard korun.
Projekt výstavby italská vláda schválila 6. srpna. Po dokončení by měl být nejdelším závěsným mostem na celém světě, protože plánovaná délka hlavního rozpětí je 3,3 kilometru a celková dokonce 3,7 kilometru. Konstrukci mají tvořit dvě 399 metrů vysoké věže, šest jízdních pruhů, dvě železniční tratě, chodníky i nouzové pruhy. Součástí projektu je ale také 40 kilometrů nových silnic a tratí, tři podzemní nádraží, několik tunelů a viaduktů.
Přečtěte si také: Most přes dálnici vysunuli stavbaři za pár hodin. Záběry ukazují milimetrovou přesnost
Politika vs realita
Stavební práce by měly začít už v roce 2026 a hotovo má být mezi lety 2032 a 2033. Zakázku, kterou získala italská inženýrská skupina Webuild, označil italský ministr dopravy Matteo Salvini za největší infrastrukturní projekt na Západě. „Dnes Itálie znovu ukázala, že se umí spojit kolem megaprojektu, který bude transformační pro celou zemi,“ uvedl generální ředitel Webuildu Pietro Salini.
Most prý nejen zlepší propojení mezi Sicílií a pevninou, ale „stimuluje růst, zaměstnanost a pořádek na jihu Itálie“ a bude vybaven „nejmodernějšími technologiemi pro bezpečnost a údržbu“. Podle vládních odhadů má stavba ročně vytvořit až 120 000 pracovních míst a přinést hospodářský impuls chudšímu jihu Itálie. Jenže ne všichni se na celý projekt dívají tak růžově.
Jeden z problémů je, že most má být podle vlády součástí strategické obranné infrastruktury. Sice to umožní započítat část nákladů do obranných výdajů v rámci závazku vůči NATO, kritici ale upozorňují, že vojenské využití je extrémně nepraktické. A krom toho, Messinská úžina leží ve velmi seizmicky aktivní oblasti s hlubokými vodami, silnými proudy a častým silným větrem. Inženýři tak budou muset zajistit odolnost proti zemětřesení a korozi, a to všechno v dost náročném mořském prostředí. Rozhodně je tak nečeká lehký úkol.
Proti stavbě protestují tisíce obyvatel, protože podle odhadů bude nutné vyvlastnit až 500 nemovitostí na obou březích. Odpůrci také upozorňují na ekologické dopady, včetně ohrožení tahů migrujících ptáků. A jako vždy se diskutuje o tom, že peníze by bylo možné využít na jiné infrastrukturní projekty, které by regionu pomohly rychleji a efektivněji. Ozývají se i obavy z možného vlivu mafie a korupce.
Finanční analýzy navíc varují, že projekt nemusí být ekonomicky návratný. Podobné plány ztroskotaly už několikrát. Budeme si tedy muset počkat, jestli megastavba nakonec opravdu vznikne. Její výstavbu v tak náročných podmínkách by ale bylo rozhodně fascinující sledovat a jednou by se mohla stát další z moderních italských architektonických ikon.
Zdroj: Webuild, AP, AS, Al Jazeera.
Video, které jste mohli minout: Povodně odhalily pravěké tajemství. Vědci našli v USA půlmetrové stopy dinosaurů.