14. října 2024 13:12

Most přes dálnici vysunuli stavbaři za pár hodin. Záběry ukazují milimetrovou přesnost

Jak za jedinou noc nasunout 400 tun těžkou mostní konstrukci s rozpětím 68 metrů nad frekventovanou dálnici, ukazuje časosběrné video.

Měsíce příprav a propočtů a pak už jen samotná akce vyžadující milimetrovou přesnost. Nasunutí stovky tun vážícího železničního mostu nad dálnici D10 u Brandýsa nad Labem pomocí těžkého jeřábu zabralo stavbařům jen několik hodin. Na precizní souhru desítek lidí a těžké techniky se můžete podívat tady:

Přečtěte si také: Nejvyšší most světa přepsal mapy. Inženýrský zázrak slaví 20 let, je vidět i z vesmíru

Železniční most na trati z Čelákovic do Brandýsa nad Labem je koncipován tak, aby v budoucnu umožnil rozšíření frekventované dálnice D10 na tři pruhy v každém směru. Železniční doprava je kvůli stavbě přerušena do konce října 2024, zcela uzavřít dálnici D10 museli stavbaři na jedinou víkendovou noc.

Kouzlo Langerova trámu

Konstrukce koncipovaná jako Langerův trám kombinuje obloukový most s mostem zavěšeným. Oba oblouky jsou od okrajů mostu napnuté podobně jako tětivy luku a pomocí lan nesou váhu konstrukce.

Mosty tohoto typu jsou oblíbené v Česku i zahraničí. V Českých Budějovicích jde třeba o 46,2 metru dlouhý Modrý most přes Malši, v Praze využívají auta, chodci i tramvaje nový Trojský most v Holešovicích s rozpětím oblouku hlavního pole mostu v délce 200,4 metru. Mostní konstrukce s Langerovým trámem také v roce 2020 u Přelouče mezi Mělicemi a Valy překlenula Labe a nahradila tak provizorní silniční most typu Bailey ještě ze zásob UNRA, který zde stál od roku 1948.

Zdroj: ČTK, Silnice železnice

Miroslav Honsů

redaktor FTV Prima

Všechny články autora

Populární filmy na Prima Zoom