Gigantický jeřáb by zvedl 8 letadel najednou. Podívejte se, jak se s ním pracuje
Velký Karel je majetkem jedné z belgických konstrukčních společností. Pomáhá však i u mnoha evropských projektů, které vyžadují jeho brutální sílu a závratnou výšku.
Velkého Karla si na staveniště jen tak nepozvete. Je to skutečný behemot mezi jeřáby. Jeho výška, která umožňuje dosáhnout až do 250 metrů, je to nejmenší. V jeho útrobách se skrývá celkem 12 supervýkonných motorů a na zádi mu sedí 52 kontejnerů.
Mohlo by vás zajímat: Nejtěžší most světa pojmenovali po pirátovi, kterého uvařili lidojedi. Je opravdu impozantní
Každý z nich váží 100 tun a jejich jediným účelem je Velkého Karla udržovat v rovnováze, když pracuje. Tento obří jeřáb totiž unese náklad o téměř neuvěřitelné hmotnosti 5 000 tun. Pro ty, kterým tonáž jako taková nic moc neříká, tak 5 tisíc tun by vážilo cca 8 běžných letadel nebo 563 slonů.
Behemot na kolejích
Jeřáb navíc zdaleka není tak imobilní, jak by jeho obří rozměry napovídaly. Mezi jeho unikátní vlastnosti patří, že pokud jej stavebníci posadí na speciální kolejnici, dokáže po ní urazit (i s nákladem v „paži“) až šest kilometrů. Taky se umí otočit okolo své osy. Jediný problém je, že mu dost trvá, než své obří tělo rozhýbe – zatímco jiné, lehčí jeřáby se na místě otočí klidně během minut, Velký Karel na otočku potřebuje minimálně půl hodiny.
Velký Karel, tedy jeřáb SGC-250, je ve stavebnictví celkem novinkou. Jak vysvětlují jeho tvůrci, jeho vznik šel ruku v ruce s požadavky klientů. „Inspiroval nás stále rostoucí trend modularizace. Místo toho, aby naši zákazníci stavěli vše na místě, preferují jednotlivé díly připravit v kontrolovaném prostředí a pak je přepravit na místo již hotové. Takto předem sestavené díly jsou ale samozřejmě těžší a vyžadují daleko výkonnější stroje,“ uvádí společnost Sarens.
Jedním z takových projektů byla například stavba jaderné elektrárny Hinkley Point C v britském Somersetu, která je mimochodem podle BBC jedním z nejdražších objektů na planetě. Velký Karel mimo jiné umístil na střechu jejích dvou reaktorů několik velkých, přes 500 tun těžkých železobetonových krytů.
Silnější je už jen vodní „osminohý kůň“
Ačkoli je Velký Karel zdaleka největším suchozemským jeřábem, na planetě má konkurenci v podobě obřího vodního jeřábu. Jeho dánští majitelé ho pojmenovali Sleipnir, po osminohém koni severského boha Ódina. Pohybuje se totiž na plavidle, které skutečně vypadá, jako by mělo osm nohou. Sleipnir sestává ze dvou různých ramen, z nichž každé unese na 10 tisíc tun materiálu. Využití tak najde na mnoha různých projektech, které vyžadují práci na vodě, jako je například stavba ropných plošin.
Zdroj: Sarens, BBC, CraneBriefing, Heerema
Video, které jste mohli minout: Opravdový Iron Man: Speciální oblek létá rychlostí 137 km/h, podívejte se na demonstraci.