Jsou na železnici zatáčky, anebo oblouky? Modrá armáda má jasno, ostatní však mnohdy tápou
Slavný Glenfinnanský viadukt Zdroj: Getty Images
Slavný Glenfinnanský viadukt Zdroj: Getty Images
Slavný Glenfinnanský viadukt Zdroj: Getty Images
Slavný Glenfinnanský viadukt Zdroj: Getty Images
Slavný Glenfinnanský viadukt Zdroj: Getty Images
Pokud vám už nějakou dobu vrtá hlavou, jestli jsou na železnici zatáčky, nebo oblouky, zkuste na sociální síti publikovat příspěvek, v němž se vlak řítí kolem semaforu do zatáčky. Pravověrní železničáři vám ihned připomenou, že na kolejovém železničním svršku nejsou zatáčky, ale oblouky a semafor se nazývá návěstidlo, případně klacek.
Možná vás překvapí, že zatáčka vlastně není odborný termín. Čeština sice běžně považuje zatáčku za zakřivený úsek cesty, z pohledu dopravního stavitelství se však při jízdě autem (o vlaku nebo tramvaji ani nemluvě) neblížíte k zatáčce, ale ke směrovému oblouku. Zatáčka je tak vlastně jen hovorovým označením, v případě vlaku dokonce nesprávným, pro oblouk.
Aby toho nebylo málo, pracují dopravní stavitelé ještě s pojmem přechodnice, což je část dráhy umožňující plynulý přechod mezi přímkou a obloukem. Při jízdě autem jde o tu část dráhy, během níž otáčíte volantem. Od chvíle, kdy volant „zafixujete“ v určité poloze, pohybujete se už po oblouku.
Rekordní oblouky
Nejostřejší železniční oblouk o poloměru pouhých 75 metrů se na našem území nachází mezi stanicemi Třemešná a Liptaň na úzkorozchodné trati z Třemešné do Osoblahy. Prudký oblouk vznikl potřebou vyhnout se pozemkům, jejichž majitel se stavbou železnice v roce 1898 nesouhlasil.
V Británii byste nicméně našli oblouk o poloměru 50 metrů, na němž byla z důvodu bezpečnosti omezena rychlost na 8 km/h. Takzvaný Gothamský oblouk, který leží na trati ve vápencové pahorkatině v anglickém Derbyshire, je ale už od roku 1967 mimo provoz.
Asi nepřekvapí, že poloměry oblouků se s rostoucí rychlostí vlaků úměrně zvyšují. U železničních tratí stavěných na rychlost 200 km/h se už za minimální poloměr oblouku považuje 3 500 metrů, v obtížných podmínkách to může být 2 800 metrů.
Pendolino v oblouku
Průjezd obloukem má svá pravidla, co ale nejvíc zajímá cestující ve vlaku, je rychlost a současně komfort jízdy. Snaha o zvyšování rychlosti na stávajících tratích vedla ke konstrukci několika typů vozidel s naklápěcí vozovou skříní, z nichž nejznámější je asi Pendolino.
Jeho konstrukce umožňuje projet obloukem o 30 % vyšší rychlostí, a přitom eliminovat účinek odstředivého zrychlení na cestující. Silový účinek Pendolina na kolej ale odstranit nejde, naopak v příčném směru vzroste až na 2,5násobek.
ZDROJ: Science Direct