4. října 2025 13:25
Alena Gurin Stará

Největší loď na světě obdivoval i Jeremy Clarkson. Gigantický Mořský obr přežil zásah dvěma bombami

Oppama. Mořský obr. Šťastný obr. Jahre Viking. Knock Nevis. Mont. Pod všemi těmito jmény byl znám ropný supertanker, který třicet let držel titul neporazitelného pána moří.

Představte si atletický ovál. Museli byste ho oběhnout kolem dokola a ještě si popoběhnout k další zatáčce, abyste urazili stejnou vzdálenost, jaká dělila dva nejvzdálenější konce této lodi. Přesně to bylo 458,45 metru. V roce 1979 vyplouvala na moře jako nejdelší plavidlo na světě a titul si držela až do svého konce. Delší je jen plovoucí platforma s továrnou na zpracování zemního plynu Prelude FLNG (488 m), která ovšem byla uvedena do provozu až v roce 2013, tedy v době, kdy už byl Mořský obr v ocelovém nebi.

Co se nosnosti a mohutnosti týče, přemožitele nenašel. Při plném zatížení činil jeho výtlak těžko představitelných 657 019 tun. Mohl pojmout přes 4 miliony barelů ropy a s nákladem na palubě měl ponor 24,6 metru. Sunul se kupředu maximální rychlostí kolem 30 km/h a loď to byla tak gigantická, že by se nedostala přes mělký kanál La Manche, Suez ani Panamský průplav.

Když hoří ropa

Její osud se začal skládat šroubek po šroubku, nýt po nýtu v roce 1974 v japonské fabrice Sumitomo Heavy Industries v loděnici Oppama, kde si ji objednal jeden řecký rejdař. Nakonec si ji ale kvůli konstrukčním problémům odmítl převzít. Tehdy loď s nedokončeným trupem ještě měřila „pouze“ 378 metrů a byla uzpůsobená vézt 418 tisíc tun. Výrobce jí dal provizorní jméno podle loděnice – Oppama.

Nový majitel z Hongkongu si ji u firmy nechal zvětšit a v roce 1979 ji poslal na moře už pod názvem, který lépe vystihoval její majestátnost: Mořský obr. Úctyhodný supertanker se 46 nádržemi a palubou o rozloze 31 541 m2 sebral rekord supertankeru jménem Pierre Guillaumat, kterému do té doby stačila délka 414,23 metru a celková nosnost 555 051 tisíc tun na právo nechat se nazývat největší lodí, která kdy byla vyrobená.

Téměř deset let Mořský obr rozvážně brázdil oceánské vlny, v roce 1988, během íránsko-irácké války, měl ale smůlu. S nákladem ropy kotvil v nesprávnou dobu na nesprávném místě. U íránského ostrova Larak dostal zásah dvěma bombami a vznítil se. Škody byly tak rozsáhlé, že se majiteli nevyplatilo loď opravovat, a poslal ji do dočasného důchodu. Naštěstí se objevili zájemci z Norska, kteří do ní byli ochotní investovat.

Jeremy Clarkson na palubě

Znovuzrození zažila v roce 1991, kdy mohla vyplout pod norskou vlajkou a novým, stylovým jménem Jahre Viking (Vikingská léta). Na konci 90. let obra zpropagovala hvězda Top Gearu Jeremy Clarkson ve své seriálové novince Extreme Machines. Se štábem BBC tehdy Clarkson divákům zprostředkoval návštěvu tankeru, se kterým se mohl plavit kolem jihoafrického Mysu Dobré naděje.

Mohlo by vás zajímat: Nové největší letadlo světa poráží ruskou legendu. Svou délkou a rozpětím křídel vyráží dech

Vikingská léta a léta šťastných plaveb skončila v roce 2004, kdy loď opět změnila majitele a ten se ji rozhodl trvale ukotvit v Perském zálivu, kde sloužila jako plovoucí skladiště. O pět let později se její dny naplnily a vydala se na svoji poslední plavbu. Cíl: Indie. Mise: Nechat se sešrotovat. Vzhledem k rozměrům trvalo několik měsíců, než se ji podařilo kompletně zpracovat. Zbyla jen 36tunová kotva, která teď v hongkongských vládních loděnicích vzpomíná na doby, kdy byla součástí kolosu, který vládl mořím.

Zdroj: Jeremy Clarksons Extreme Machines, BBC

Video, které jste mohli minout: Kdo si hraje, nezlobí: Skládáním stavebnic se děti učí spolupracovat. Odborníci radí, kdy začít

Alena Gurin Stará

Alena Gurin Stará

redaktorka FTV Prima, COOL & ZOOM

Populární filmy na Prima Zoom