Nové největší letadlo světa poráží ruskou legendu. Svou délkou a rozpětím křídel vyráží dech
Největším letadlem, které kdy bylo zkonstruováno, je Antonov An-225 Mrija. Tedy, měli bychom spíše mluvit v minulém čase, protože poslední kus byl zničen během ruské invaze na Ukrajinu, konkrétně začátkem roku 2022 na letišti Hostomel. Když něco skončí, většinou něco nového začne, a tím se dostáváme k příběhu letounu WindRunner americké společnosti Radia, který titul největšího letadla světa s největší pravděpodobností převezme.
WindRunner zatím existuje ve formě konceptu, který zmíněná společnost Radia představuje na svém webu. Od špičky po ocas má měřit neuvěřitelných 108 metrů a fascinující je i rozpětí křídel, které má dosáhnout 80 metrů. Podle vyjádření společnosti nabídne až dvanáctinásobně větší nákladový prostor než běžné komerční letouny, jako je například Boeing 747. Tento prostor ale není určen pro to, aby pojmul více lidí a jejich zavazadel. WindRunner je navržen s cílem přepravovat extrémně dlouhé lopatky větrných turbín a další obří náklady.
Stvořen pro podporu zelené energetiky
Hlavním artiklem, který bude WindRunner transportovat, mají skutečně být lopatky větrných elektráren, protože právě přeprava těchto komponent bývá jednou z největších překážek větrné energetiky. Lopatky dlouhé přes 100 metrů se obtížně přepravují po silnici, a to kvůli úzkým zatáčkám, nízkým mostům nebo jinak omezené infrastruktuře v odlehlých oblastech, kam se větrné farmy často umisťují. WindRunner to má ale řešit díky dvěma důležitým vlastnostem, které mohou být klíčovým dílkem v celé skládance získávání čisté energie.
Zaprvé, letoun má výklopnou přední část, díky čemuž se lopatky pohodlně vsunou do nákladového prostoru bez nutnosti složité manipulace. A zadruhé, WindRunner má mít schopnost přistávat na velmi krátkých a nezpevněných drahách, čímž se opět dostáváme k oněm odlehlým oblastem, kde se nedá počítat s velkými letišti, resp. dlouhými drahami. Zakladatel a generální ředitel společnosti Radia Mark Lundstrom díky tomu věří, že zapojení WindRunneru do provozu povede k většímu množství větrných elektráren a tím i nižší ceně za energii.
Univerzální využití
Jak už ale asi tušíte, ačkoliv byl letoun konstruován specificky pro výše popsané potřeby, jeho výjimečné schopnosti upoutaly pozornost i mimo energetický sektor. Radia spolupracuje také s americkým ministerstvem obrany a společně mají zkoumat další možnosti využití letounu pro přepravu vojenského nákladu. „WindRunner umožní doručit ty největší věci na světě do těch nejhůře dostupných míst. Spolupráce ukazuje, jak komerční schopnosti mohou přispět k podpoře americké národní obrany tím, že se spojí s potřebami armády,“ komentoval pak Mark Lundstrom v prohlášení na stránkách projektu.
Čtěte také: Energetickou krizi může brzy zažehnat gigantická baterie. Funkční řešení je nesmírně levné
Ve finále by tak mohl WindRunner výhledově nahradit letouny Lockheed C-5 Galaxy, které jsou samy o sobě úctyhodně dlouhé – na délku měří 75 metrů – ale slouží už od roku 1969 a rychle zastarávají. Než se ale vize WindRunneru naplní, nějaký čas ještě uběhne. Pokud totiž všechno půjde podle plánu (a to přirozeně není jisté), výroba by měla začít až v roce 2027.
Zdroj: Business Wire, Radia, Euronews
Video, které jste mohli minout: Darkweb v bodech: Drogy, zbraně a bitcoiny. Jak fungují temné hlubiny internetu z kauzy Blažek