Nejoblíbenější stíhačka USA je všestranná a neskutečně přesná. Podívejte se, jak precizně ničí cíl
Letadlové lodě v boji (3) – F-18 Super Hornet
Letoun je od počátku tisíciletí tahounem amerického námořnictva. Spolu s F-35 je jediným americkým letadlem vyvinutým po skončení studené války.
F/A-18 Super Hornet je o něco větším pokračovatelem úspěšné koncepce víceúčelových letadel F-18. Je vybaven pokročilou avionikou a na 11 závěsných nosičích může nést různé typy munice včetně raket krátkého dosahu Sidewinder ve verzi AIM-9M a AIM-9X i střel AMRAAM určených pro vzdušný souboj mimo vizuální kontakt až do vzdálenosti 180 km. Další typy střel jsou pak určené k ničení nepřátelských radarů nebo opancéřovaných pozemních cílů.
F/A-18 Super Hornet v letu Zdroj: ČTK / Profimedia.cz
Super Hornet při odletu z letadlové lodi Zdroj: ČTK / Profimedia.cz
F/A-18 Super Hornet právě překročil rychlost zvuku Zdroj: profimedia.cz / ČTK
Amanda Lee, první pilotka předváděcí letky Super Hornetů Zdroj: Getty Images
F/A-18 Super Hornet přistává na palubě letadlové lodi Zdroj: profimedia.cz / ČTK
F/A-18 Super Hornet tankuje za letu Zdroj: profimedia.cz / ČTK
Super Hornety na palubě letadlové lodi - scéna jako z vytržená z filmu Top Gun: Maverick Zdroj: profimedia.cz / ČTK
Přečtěte si také: Leteckého technika nasál proudový motor letadla. Video ukazuje jeho zázračnou záchranu
Stroj může nést i pumy od hmotnosti 230 až 910 kg a na krátkou vzdálenost může použít i šestihlavňový rotační kanón M61A2 Vulcan ráže 20 mm. Námořnictvo na něm oceňuje schopnost startovat a přistávat na letadlových lodích (včetně například francouzské letadlové lodi Charles de Gaulle), dolet přes 2 000 km, rychlost 1,8 Mach (2 200 km/h) a vysokou obratnost a snadné manévrování nízko nad terénem. To ostatně předvedli i tvůrci filmu Top Gun: Maverick, kde se oblíbené stíhačky F-18 vydaly zničit fiktivní továrnu na výrobu obohaceného uranu.
Irák, Afghánistán a Sýrie
Prototyp F/A-18E vzlétl 29. listopadu 1995 a o dva roky později se začalo s výrobou letadel. K námořnímu letectvu se první stroje dostaly v roce 1999. Poprvé v ostré akci se Super Hornety ocitly v listopadu 2002, když se dva stroje v rámci operace Jižní hlídka účastnily útoku na protiletadlové baterie a řídící stanoviště na letecké základně Talíl poblíž iráckého města Kút.
Jeden ze strojů přitom svrhl 910 kg vážící pumu naváděnou přes signál GPS, pro kterou se používá označení JDAM, schopnou zasáhnout cíl s přesností na 12 metrů. Když operaci Jižní hlídka (Spojené státy a Británie si během ní vynucovaly dodržování bezletové zóny nad Irákem) vystřídal v roce 2003 přímý útok na Irák, plnily letouny F/A-18 Super Hornet nejrůznější úkoly včetně doplňování paliva dalším letadlům za letu.
Od roku 2006 se aktivita Super Hornetů zaměřila na Afghánistán, kde severozápadně od Kandaháru bombardovaly opevněné pozice Tálibánu, a také na oblast Afrického rohu. Za pouhé dva roky přitom F/A-18 Super Hornet provedly přes 70 náletů, během nichž shodily na 140 přesně naváděných pum. K říjnu 2008 už americké námořnictvo provozovalo 367 Super Hornetů, které startovaly z několika letadlových lodí.
Sestřelení syrského Su-22
18. června 2017 sestřelil F-18E Super Hornet z letadlové lodi USS George H. W. Bush v blízkosti syrského města Rakka stíhací bombardér Su-22M4 Syrských arabských vzdušných sil, který přes opakovaná varování nepřestal ohrožovat pozemní síly koalice bojující proti islamistickému hnutí Daeš.
Když Su-22 shodilo pumy na syrské povstalce podporované Spojenými státy, vystřelil pilot Super Hornetu nejprve ve vzdálenosti necelého kilometru tepelně naváděnou raketu AIM-9X Sidewinder. Su-22 však vypustil klamné cíle a střela svůj cíl minula. Následně vypálil americký pilot radarem naváděnou raketu AIM-120 AMRAAM, která už syrskou stíhačku zasáhla. Pro Super Hornet šlo o historicky první sestřel vzdušného cíle. Na akci se můžete podívat tady:
F/A-18 Super Hornet versus F-35
Super Hornety vyráběné společností Boeing jsou spolu s letouny 5. generace Lockheed Martin F-35 Lightning II jedinými bojovými letouny, které Spojené státy vyvinuly až po skončení studené války. F/A-18 Super Hornet jsou sice letouny 4. generace, využitím prvků stealth a některými svými parametry se ale modernějším F-35 vyrovnají. Souběh vývoje a výroby obou typů letadel vcelku logicky narazil na rozpočtové mantinely, čtyřleté zpoždění programu F-25 umožnilo v roce 2010 U.S. NAVY objednat dalších 66 Super Hornetů.
Soupeření obou koncepcí se projevuje i v zahraničí. O F/A-18 Super Hornet například zpočátku projevovalo zájem Polsko, které jimi chtělo nahradit nevyhovující sovětské letouny Su-22M4 a MiG-29. Varšava se ale nakonec v roce 2019 rozhodla nakoupit 32 letadel F-35A.
Zdroj: Military.com