Leteckého technika nasál proudový motor letadla. Video ukazuje jeho zázračnou záchranu
Letadlové lodě v boji (2) – Havárie stíhačky
Vypadá to jako velmi nepravděpodobná nehoda, není ale zase tak výjimečná. Obsluhám letadel a členům letištního personál se zkrátka občas při práci stane, že je nečekaně nasaje proudový motor letadla. V roce 2017 to zažil servisní technik společnosti Air India a o rok později potkal stejný osud palubního inženýra novozélandského letadla.
Další případ se odehrál na palubě válečné lodi, konkrétně šlo o americkou letadlovou loď USS Theodore Roosevelt, která byla v únoru 1991 nasazena v Perském zálivu jako podpora operace Pouštní bouře. Když v časných ranních hodinách 20. února připravoval 21letý člen palubního personálu John Bridges ke startu námořní útočný letoun A-6E Intruder, levý motor letadla ho ve zlomku vteřiny doslova vcucnul do otvoru pro nasávání vzduchu.
Pozor na ty motory A-6E Intruder na palubě USS Coral Sea v době leteckých útoků proti Libyi Zdroj: profimedia.cz / ČTK
A-6E Intruder na letišti v Saúdské Arábii Zdroj: Getty Images
A-6E Intruder je určený k podpoře Zdroj: profimedia.cz / ČTK
A-6E Intruder se v roce 1965 představil na letišti Paříž Le Bourget Zdroj: Getty Images
A-6E Intruder měl velký dolet, unesl velký náklad (až 8 170 kg) výzbroje a navíc dokázal operovat za každého počasí Zdroj: profimedia.cz / ČTK
A-6E Intruder na palubě letadlové lodi USS Dwight D. Eisenhower Zdroj: profimedia.cz / ČTK
A-6E Intruder začal svou kariéru ve Vietnamské válce Zdroj: profimedia.cz / ČTK
Bridges a jeho kolega Michael McDonald dokončili ve 3:41 předletovou přípravu A-6E a Bridges se ještě vydal k přídi letadla zkontrolovat, zda je A-6E připojen k startovacímu katapultu lodi. Nedošel ale daleko. Jak můžete vidět v dokumentu Letadlové lodě v boji v neděli odpoledne na Prima ZOOM, jeden ze dvou proudových motorů ho bleskurychle nasál dovnitř.
Přečtěte si také: Operace Pouštní bouře: Na Irák bylo při záchraně Kuvajtu svrženo 88 500 tun bomb
Štěstí v neštěstí
Tah byl tak silný, že Bridgese nejen nadzvedl z paluby, ale strhnul mu také plovací vestu, helmu a ochranné brýle a vyrval mu nářadí, které držel v ruce. Předměty vletěly do motoru jako první a způsobily silnou explozi, což zřejmě zachránilo technikovi život.
Když se do turbíny proudového motoru dostane něco jiného než vzduch, obvykle se to okamžitě změní v jemnou kaši. Titanové lopatky se uvnitř točí rychlostí až 20 000 otáček za minutu, přičemž motor může obsahovat i více sad lopatek a připomíná tak obří kuchyňský mixér. Naštěstí helma a nářadí v tomto případě lopatky zničily dřív, než se Bridges dostal do jejich blízkosti.
Mohlo by vás také zajímat: Armáda USA provedla test. Nechala explodovat u své letadlové lodi přes 18 tun výbušniny
Pilot A-6E okamžitě zaregistroval, že se něco děje, a motory vypnul. Do úplného zastavení motorů ale uplynou tři minuty, které se Bridgesovi uvězněnému uvnitř musely zdát jako věčnost. Naštěstí mu pomohl úzký profil motoru. Mechanik se uvnitř zapřel rukou a podařilo se mu udržet se jen několik centimetrů od smrtících, byť poškozených lopatek. Když se motor zcela zastavil, pomohli mu ven kolegové. Z incidentu vyvázl Briddges se zlomenou klíční kostí, prasklým ušním bubínkem a několika řeznými ranami a škrábanci a podle serveru Military.com se na letové palubě několik dnů neukázal.
Zdroj: Military.com