7. února 2025 16:16

Zranění na rozdíl od figurantů nekřičeli, popsal hasič zásah u železničního neštěstí

Spáleniště, Studénka: Největší vlaková tragédie - 8.6. v 21:30

Vlakové neštěstí ve Studénce se odehrálo 8. srpna 2008. V 10:30 mezinárodní rychlík na trati z Krakova do Prahy narazil do mostu, který se jen několik vteřin před tím zřítil přímo do kolejiště. Na místo neštěstí postupně dorazilo 45 sanitek, dva vrtulníky a 22 dobrovolných i profesionálních jednotek hasičů.

„Šikmo tam ležel zřícený most a přes něj byly nahrnuté vagony, tehdy jsem vůbec nevěděl kolik, protože to nebylo poznat,“ vzpomínal v pořadu Spáleniště na CNN Prima NEWS na první dojmy z místa nehody hasič Jakub Kozák. Podle něj se podvozky vagonů zarazily o most a karoserie se narolovaly přes sebe. „Byla to taková velká hromada šrotu,“ doplnil hasič.

Přečtěte si také: Nejhorší železniční neštěstí v ČR způsobilo technické zvěrstvo. Tresty viníků byly přesto mírné

Následky tragédie zmírnil duchapřítomný strojvedoucí, který před nárazem do padajícího mostu stačil aktivovat rychlobrzdu. Ta dokázala snížit rychlost vlaku ze 130 km/h na přibližně 90 km/h. Strojvedoucí se poté ukryl ve strojovně, což mu zachránilo život.

Tragické následky

Následky srážky plně rozjetého vlaku s mostní konstrukcí byly i tak tragické – celkem osm mrtvých a 95 raněných. „Bylo to úplně jiné než cvičení. Zranění tady na rozdíl od figurantů nekřičeli, občas projevili bolest, ale reagovali spíš právě na bolestivé podněty při vyprošťování,“ popsal Kozák v pořadu Spáleniště.

Soud se táhl dlouhá léta a definitivní rozhodnutí, že pět lidí odejde s podmínkou, padlo v roce 2022. To, co u přelíčení zaznívalo, bylo občas šokující. Zjistilo se neuvěřitelné množství zanedbaných drobností, včetně četných porušení bezpečnosti práce a předpisů při přípravě a provádění stavby.

Zdroj: Policie.czHzscr.czPozary.cz

Miroslav Honsů

Miroslav Honsů

redaktor FTV Prima

Všechny články autora

Populární filmy na Prima Zoom