Zranění na rozdíl od figurantů nekřičeli, popsal hasič zásah u železničního neštěstí
Spáleniště, Studénka: Největší vlaková tragédie - 8.6. v 21:30
Vlakové neštěstí ve Studénce se odehrálo 8. srpna 2008. V 10:30 mezinárodní rychlík na trati z Krakova do Prahy narazil do mostu, který se jen několik vteřin před tím zřítil přímo do kolejiště. Na místo neštěstí postupně dorazilo 45 sanitek, dva vrtulníky a 22 dobrovolných i profesionálních jednotek hasičů.
„Šikmo tam ležel zřícený most a přes něj byly nahrnuté vagony, tehdy jsem vůbec nevěděl kolik, protože to nebylo poznat,“ vzpomínal v pořadu Spáleniště na CNN Prima NEWS na první dojmy z místa nehody hasič Jakub Kozák. Podle něj se podvozky vagonů zarazily o most a karoserie se narolovaly přes sebe. „Byla to taková velká hromada šrotu,“ doplnil hasič.
Následky tragédie zmírnil duchapřítomný strojvedoucí, který před nárazem do padajícího mostu stačil aktivovat rychlobrzdu. Ta dokázala snížit rychlost vlaku ze 130 km/h na přibližně 90 km/h. Strojvedoucí se poté ukryl ve strojovně, což mu zachránilo život.
Následky srážky plně rozjetého vlaku s mostní konstrukcí byly i tak tragické – celkem osm mrtvých a 95 raněných. „Bylo to úplně jiné než cvičení. Zranění tady na rozdíl od figurantů nekřičeli, občas projevili bolest, ale reagovali spíš právě na bolestivé podněty při vyprošťování,“ popsal Kozák, který pomáhal odnášet raněné lidi z vraků vagonů k záchranářům.
Soud zjišťující zavinění nehody s deseti manažery dvou stavebních firem se táhl dlouhá léta a definitivní rozhodnutí, že pět lidí odejde s podmínkou, padlo v roce 2022. To, co u přelíčení zaznívalo, bylo občas šokující. Zjistilo se neuvěřitelné množství zanedbaných drobností, včetně četných porušení bezpečnosti práce a předpisů při přípravě a provádění stavby.
Jeden ze soudních znalců dokonce označil probíhající rekonstrukci mostu za „technické zvěrstvo“. Našli se svědci, podle kterých dělníci na stavbě popíjeli alkohol a zanedbávali základní bezpečnostní opatření. Odborníci se nakonec víceméně shodli na tom, že k pádu mostu přispěla obrovská řada zanedbaných drobností.