Požár v Českém Švýcarsku likvidovala i vzdušná flotila, hasiči sáhli k nezvyklému opatření
Spáleniště... příběhy hasičů, požár v Českém Švýcarsku
Lesní požár v národním parku České Švýcarsko vypukl poblíž Hřenska během vlny veder v sobotu 23. července 2022. Jeho rozsah všechny zaskočil.
„Takový požár se nedá nacvičit. Když se podíváme na celkové nasazení sil a prostředků na místě, vystřídalo se tam přes 6300 hasičů a 400 kusů techniky v průběhu tří týdnů,“ komentoval složitost zásahu Vladimír Vlček, generální ředitel Hasičského záchranného sboru ČR. Kvůli složitosti a rozsahu požáru tak byly do akce nakonec zapojeny jak profesionální, tak dobrovolné hasičské sbory ze všech krajů ČR.
Hašení se účastnily i letité stroje An-2 Zdroj: ČTK / Hájek Vojtěch
Dvouplošník An-2 nad Pravčickou bránou Zdroj: RAY BASELEY / EPA / Profimedia
Velkou pomoc představovaly dva italské letouny Canadair CL-415 Zdroj: ČTK / Vondrouš Roman
Nabírání vody na jezeře Milada Zdroj: ČTK / Hájek Ondřej
Do hašení se zapojily i švédské letouny Air Tractor AT-802 Zdroj: ČTK / Malina Petr
Nabírání hasební vody na jezeře Milada se stalo velkou atrakcí Zdroj: ČTK / Hájek Vojtěch
Přečtěte si také: Na požár v Českém Švýcarsku se nedalo připravit, řekl šéf hasičů. Přiznal, že vedení tápalo
Rušný letecký provoz
Specifickou součástí hasičské techniky byly vrtulníky a letadla, jejichž nasazení bylo ale komplikované. „Řízení zásahu z pohledu leteckého hašení nebylo úplně jednoduché, protože v jednu dobu jsme měli ve vzduchu i více než deset leteckých prostředků,“ přiznal Vlček v pořadu Spáleniště na CNN Prima NEWS. Dalších neméně dvacet letadel a vrtulníků pak hasilo požár na německé straně národního parku.
Podle Vlčka byl proto zvolen naprosto netradiční způsob, kdy řízení leteckého provozu prováděla letecká služba policie ze vzduchu a je velkým štěstím, že nedošlo k žádné letecké nehodě.
Mohlo by vás také zajímat: Při požáru Alzheimercentra zemřeli dva lidé. O jeho bezpečnostních problémech se vědělo roky
Specifikem leteckého hašení požáru národního parku byl požadavek na vrtulníky, které byly schopné nést co největší množství vody, typicky 3000 litrů. Velkou pomocí pak byla dvě italská letadla Canadair CL-415 s kapacitou 6000 litrů, jež nabírala vodu až na 33 kilometrů vzdáleném jezeře Milada u Ústí nad Labem. Jeden okruh jim sice trval 17 minut, ale vzhledem k tomu, že stroje dokázaly letět těsně nad vršky stromů a shodit hasební vodu na jedno místo, byla podle Vlčka jejich efektivita velmi vysoká.
Celý díl pořadu Spáleniště věnovaný požáru v Českém Švýcarsku najdete v úvodu článku, další epizody a bonusy najdete tady.
Zdroj: CNN Prima NEWS, HZS ČR