Nesoustředěný pilot zabil 50 lidí. Osudnou chybu způsobila diskuse s blondýnkou
Letecké katastrofy: Nové důkazy S2 (2) - Let 3142
Bylo po desáté hodině večer 12. února 2009, když se let společnosti Colgen Air 3407 na cestě z Newarku v New Jersey do Buffala v New Yorku se 45 cestujícími blížil k místu přistání. V kokpitu dvoumotorového turbovrtulového letounu Bombardier Q400 seděli dva piloti. Zkušený 47letý Marvin Renslow a 24letá Rebecca Lynne Shaw, která se po ročním působení u aerolinek rozhodovala, zda se stát kapitánkou.
Špatná viditelnost, sníh a mírný vítr v Buffalu udělaly z cesty trvající pouhých 53 minut zkoušku pilotních dovedností. Po vytažení podvozku a nastavení klapek na 15 stupňů mělo letadlo zpomalit na přibližovací rychlost, stalo se ale něco neočekávaného. Z ničeho nic pilot ztratil and strojem kontrolu a ten se po marných pokusech posádky zřítil na rodinný dům na předměstí Buffala asi osm kilometrů od letiště. Všech 49 lidí na palubě – 45 cestujících a čtyři členové posádky – zahynulo v ohnivé kouli, další člověk zemřel na zemi.
Bombardier Dash 8 Q400 je oblíbeným strojem na kratší trasy Zdroj: profimedia.cz / ČTK
Bombardier Q400 na letecké výstavě Zdroj: profimedia.cz / ČTK
Tenhle Bombardier polských aerolinií se štěstím přistál v lednu 2018 bez předního podvozku Zdroj: profimedia.cz / ČTK
Bombardier Q400 pohánějí dva turbovrtulové motory Zdroj: profimedia.cz / ČTK
V době koronavirové krize se stalo bratislavské letiště dočasným parkovištěm nepoužívaných letadel Bombardier Q400 Zdroj: profimedia.cz / ČTK
Parkoviště Bombardierů Q400 na letišti v Bratislavě Zdroj: profimedia.cz / ČTK
Mohlo by vás zajímat: Zničující náraz letadla do hory zabil 115 lidí. V troskách zahynul i syn české fotbalové legendy
Analýza černých skříněk přinesla zásadní zjištění – asi šest minut před havárií si posádka všimla, že se na křídlech tvoří led. Ten zvýšil hmotnost letadla a také změnil tvar křídla, což změnilo vztlakovou charakteristiku stroje. Klíčovou roli pak sehrál bezpečností prvek zvaný stick shaker. Ten se spustil jen pár minut poté, co posádka zaregistrovala led na letadle.
Stick shaker (třesení) je vlastně mechanické varování pro piloty, že letadlo ztrácí rychlost a hrozí mu i ztráta vztlaku. Zařízení začne prudce třást kniplem a upozorní pilota, že se něco děje. Stalo se tak i v případě letu Colgen Air 3407. Jenže reakce pilota byla neadekvátní. Proč? Záznamy z kabiny dokazují jasné porušení pravidla „sterilního kokpitu“ – při přibližování k letišti se oba piloti bavili o výhodách a nevýhodách povýšení a probírali všechno možné.
Povídat si před přistáním v kabině letadla s kolegou pilotem, zvláště pokud se jedná o mladší blond kolegyni, nemusí být nejlepší nápad. Když se totiž spustil stick shaker, nesoustředěnou posádku to zaskočilo. „Jakmile se aktivoval stick shaker, měli vypnout přepínač referenční rychlosti nebo měli začít klesat, aby nabrali vyšší rychlost,“ tvrdí v dokumentu Letecké katastrofy: Nové důkazy na Prima ZOOM vyšetřovatelka Lorenda Ward.
Simulace ukázala, že krátce poté, co se spustilo třesení, se letadlo prudce zvedlo a nastala ztráta vztlaku. Letadlo se pak převrátilo a narazilo do země. Analýza pohybu kniplu v kritických vteřinách přinesla šokující zjištění. V reakci na třesení měl kapitán zatlačit knipl dolů, aby stroj začal klesat a nabral rychlost. Místo toho roztržitý pilot knipl prudce přitáhl, čímž letadlo zvedl a zároveň ztratil vztlak. Šlo o naprosto špatné zvládnutí základní dovednosti, jak se dostat ze ztráty vztlaku.
Přečtěte si také: Děsivé záběry z letiště v Lucemburku. Boeingu během přistávání upadl podvozek
Závěr vyšetřovatelů zněl tak, že primární příčinou havárie letu 347 bylo selhání kapitána Renslowa, který správně nereagoval na varování před pádem. Předpisy porušil i svým hovorem v kabině. Tragickým důsledkem pak byla smrt 50 lidí.
Zdroj: Aerotime Hub, NPR