14. září 2025 07:05

Klasickými nůžkami to stříhat nešlo. Nejhorší čelní střet vlaků v Česku očima hasičů

SPÁLENIŠTĚ: Nejtragičtější čelní střet novodobé historie

K nejhoršímu čelnímu střetu vlaků v České republice došlo v Pardubicích 5. června 2024 ve 22:49. Bilance byla tragická – srážka si vyžádala čtyři mrtvé a 27 většinou lehce zraněných.

Pro hasiče bylo přitom obtížné místo nehody vůbec najít. Situaci komplikovaly neprůhledné protihlukové stěny a také skutečnost, že ulice, u níž ke střetu došlo, je dlouhá pět kilometrů. „Bylo nám jasné, že když přijedeme ze špatné strany, k místu se nedostaneme,“ vzpomínal na tragický večer v pořadu Spáleniště na CNN Prima NEWS Petr Dvořák, velitel čety pardubických hasičů, který byl na místě mezi prvními.

Přečtěte si také: Hasič zemřel cestou k požáru. Na místě nehody cisterny je dnes památník

Dvořák tedy nechal na semaforech zhruba kilometr před střetem stát celou jednotku a vyrazil s velitelským vozem na průzkum. Po několika peripetiích se mu konečně podařilo k místu srážky dojet a navést sem dvě hasičské cisterny s osádkami. Bylo pozdě večer a nad vykolejenými a zborcenými lokomotivami a poničenými vagóny se vznášelo zlověstné ticho.

Energie nárazu zdeformovala celý vagón

Velkým štěstím bylo, že strojvedoucí mezinárodního rychlíku RegioJet si krátce po projetí červeného návěstidla svou chybu uvědomil a vlak zastavil. Nákladní vlak, který se proti němu blížil, ale zastavit nedokázal a rychlostí 30 km/h do stojící soupravy čelně narazil. I při malé rychlosti byla energie nárazu enormní – běžný nákladní vlak totiž může vážit i více než 1000 tun.

„Každého překvapilo, jakým způsobem byl zdeformovaný první vagón, v němž byly čtyři oběti na životech,“ popsal situaci na místě velitel drážních hasičů Miloš Němec. „Vagón byl do tvaru jedničky. V podstatě se ve třetině zlomil a následkem celkového prohnutí došlo uvnitř k deformacím, kdy se prostor totálně zmenšil a muselo se 70 minut vyprošťovat,“ dodal v pořadu Spáleniště Němec. Právě lůžkový vůz, kterým cestovali lidé na Ukrajinu, pohltil většinu energie nárazu.

Perfektní logistika a opatrný postup

Po počátečním ohledání místa neštěstí bylo jasné, že klíčovou roli bude hrát logistika. Složky integrovaného záchranného systému dorazily na místo nehody v řádu minut. „Velkou výhodou bylo, že hned vedle trati je frekventovaná silnice, kterou jsem nechal hned při příjezdu uzavřít,“ popsal situaci velitel hasičů Dvořák, který pak pověřil svého řidiče, aby dohlížel na správné řazení všech přijíždějících vozidel. „Záchranky byly narovnané na jedné straně, na druhé straně hasiči, uprostřed průjezd,“ popsal logistiku Dvořák.

Mohlo by vás také zajímat: Nejtragičtější čelní střet novodobé historie. Strojvůdce přitom nejel nijak rychle

Ke zraněným lidem v prvním vagónu se hasiči propracovávali desítky minut. „Museli jsme víceméně prořezávat a trhat, protože materiály jsou tak tuhé, že klasickými nůžkami to stříhat nešlo,“ přiblížil postup hasičů Dvořák. Přitom bylo nutné postupovat maximálně opatrně. „Nedá se do toho bezhlavě řezat rozbrusem nebo mečovou pilou,“ upozornil Dvořákův kolega Němec s tím, že za jakoukoliv vrstvou materiálu se už může nacházet lidské tělo nebo končetina.

Podrobnosti z mimořádně náročného zásahu najdete v aktuální epizodě pořadu Spáleniště na CNN Prima NEWS.

Zdroj: ČTK, HZS ČR

Miroslav Honsů

Miroslav Honsů

redaktor FTV Prima

Všechny články autora

Populární filmy na Prima Zoom