8. října 2022 13:30

Most na Krym otevíral Putin. Podívejte se, jak odřídil první náklaďák, který po něm projel

Byla to velká událost, když 15. května 2018 Vladimir Putin otevíral nový most spojující Rusko s Krymem. Vládce Kremlu osobně usedl za volant oranžového nákladního Kamazu a hnal se s ním na okupovaný Krym.

Stavbu mostu si vynutila anexe Krymu Ruskem v březnu 2014. Poloostrov neměl bezpečné suchozemské spojení se svou novou „vlastí“ a kromě málo kapacitní letecké dopravy se mohli lidé, auta a zásoby přepravovat jen trajekty přes poměrně bouřlivý Kerčský průliv. Krym je při tom závislý nejen na dodávkách paliva, potravin a spotřebního zboží z Ruska, ale nemá ani dostatečné zásoby pitné vody.

Most přes Kerčský průliv tvoří dvojice 19 kilometrů dlouhých paralelních mostů – silničního a železničního – spojujících Tamaňský poloostrov v ruském Krasnojarském kraji a Kerčský poloostrov, který je součástí Ruskem okupovaného Krymu. Nejdelší most v Rusku a zároveň i nejdelší most v Evropě využívá až 500 metrů široký a šest kilometrů dlouhý ostrov Tuzla uprostřed Kerčské úžiny a vede zčásti nad ním.

Kamaz v rukou Putina

První pilíře budoucího mostu se začaly zakládat v dubnu 2016 a most byl pro silniční dopravu slavnostně otevřen 15. května 2018. Ideologický a politický význam stavby podtrhla osobní účast Vladimira Putina. Ten se dokonce posadil za volant jednoho z nákladních aut Kamaz, která jako první po mostě v konvoji projela. Pro železniční dopravu byl most otevřen až v prosinci 2019.

Stavbu měla na starosti firma Strojgazmontaž patřící Putinovu blízkému příteli, stavebnímu magnátovi Arkadiji Rotenbergovi, který figuruje na sankčních seznamech Evropské unie v souvislosti s válkou na Ukrajině. Stavba mostu nebyla vůbec snadná – v okolí je nestabilní geologické podloží, o stovkách nevybuchlých leteckých pum z druhé světové války nemluvě. Do dna Kerčského průlivu pak muselo být zaraženo přes 7 000 pylonů, některé z nich až 90 metrů pod hladinou moře.

Strategická spojnice

Svůj význam prokázal most už krátce po svém otevření, kdy po něm v rekordních dnech v létě projede přes 35 000 aut denně. Jeho železniční část našla uplatnění hlavně při přesunech ruské armády směrem na Krym, odkud po zahájení invaze v únoru 2022 Rusové útočili směrem na ukrajinský Cherson a do Záporoží.

Strategicky významný most se pouhý den po sedmdesátých narozeninách Vladimira Putina stal 8. října 2022 cílem útoku, při kterém během mohutné exploze začalo hořet několik železničních cisteren s palivem a část silničního mostu se zřítila do moře.

ZDROJ: Wikipedia

Miroslav Honsů

redaktor FTV Prima

Všechny články autora

Populární filmy na Prima Zoom